”Mun mielestä on aina plussaa semmonen että pääsee vähän niin ku keskustelmaan asioista” : Vertaistukiryhmä koulun ja kodin yhteistyömuotona Myllypuron yläasteella
Asikainen, Anna (2010)
Asikainen, Anna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226765
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004226765
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tarkoituksena oli tutkia Myllypuron yläasteella toimineen vanhempien vertaistukiryhmän toimintaa koulun ja kodin yhteistyömuotona. Ryhmä tarjosi vanhemmille mahdollisuuden jakaa ajatuksiaan ja kokemuksiaan vanhemmuudesta sekä kasvatuksesta. Samalla ryhmän avulla haluttiin luoda luottamukselliset, avoimet sekä läheiset välit koulun ja kodin välille.
Ryhmä kokoontui kevään 2009 aikana neljä kertaa ja siihen osallistui keskimäärin 12 vanhempaa.
Tavoitteenani oli selvittää erityisesti ryhmään osallistuneiden vanhempien kokemuksia ryhmän toiminnasta sekä vertaistuen merkityksestä koulun ja kodin yhteistyössä. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä olivat dialogisuus sekä voimaantuminen. Vanhempien vertaistukiryhmän toiminta perustui dialogisuuteen ja ryhmän tavoitteena oli voimaannuttaa sekä vahvistaa osallistujien vanhemmuutta. Tutkimusmenetelmäni olivat havainnointi sekä ryhmähaastattelu. Analysoin aineiston teemoittelun ja sisällön analyysin avulla.
Havainnoinnin ja haastattelun avulla saatujen tulosten perusteella osallistujien kokemukset ryhmästä olivat erittäin positiivisia. Osallistujat kokivat ryhmästä saadun vertaistuen tarpeelliseksi ja vahvistavaksi. Osallistujien mukaan ryhmä oli turvallinen paikka pohtia omaa vanhemmuuttaan sekä jakaa kokemuksia muiden vanhempien kesken.
Dialogisuuteen ja tasavertaisuuteen perustuva vanhempien vertaistukiryhmä on toimiva yhteistyömuoto koulun ja kodin välille. Vertaistukiryhmätoiminta on hyvä väline vanhemmuuden tukemiseen ja se voi lisätä perheen voimavaroja sekä auttaa vanhempia kasvatuksessa.
Ryhmä kokoontui kevään 2009 aikana neljä kertaa ja siihen osallistui keskimäärin 12 vanhempaa.
Tavoitteenani oli selvittää erityisesti ryhmään osallistuneiden vanhempien kokemuksia ryhmän toiminnasta sekä vertaistuen merkityksestä koulun ja kodin yhteistyössä. Opinnäytetyöni teoreettisena viitekehyksenä olivat dialogisuus sekä voimaantuminen. Vanhempien vertaistukiryhmän toiminta perustui dialogisuuteen ja ryhmän tavoitteena oli voimaannuttaa sekä vahvistaa osallistujien vanhemmuutta. Tutkimusmenetelmäni olivat havainnointi sekä ryhmähaastattelu. Analysoin aineiston teemoittelun ja sisällön analyysin avulla.
Havainnoinnin ja haastattelun avulla saatujen tulosten perusteella osallistujien kokemukset ryhmästä olivat erittäin positiivisia. Osallistujat kokivat ryhmästä saadun vertaistuen tarpeelliseksi ja vahvistavaksi. Osallistujien mukaan ryhmä oli turvallinen paikka pohtia omaa vanhemmuuttaan sekä jakaa kokemuksia muiden vanhempien kesken.
Dialogisuuteen ja tasavertaisuuteen perustuva vanhempien vertaistukiryhmä on toimiva yhteistyömuoto koulun ja kodin välille. Vertaistukiryhmätoiminta on hyvä väline vanhemmuuden tukemiseen ja se voi lisätä perheen voimavaroja sekä auttaa vanhempia kasvatuksessa.