Implementation of physiology in texturing skin : Recreating skin for photorealistic rendering purposes
Valli, Rudolf (2017)
Valli, Rudolf
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229541
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705229541
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni tutkin kuinka lähestyä teksturointiprosessia fysiologisten ominaisuuksien kautta, kun tavoitteena on fotorealistinen renderöity ihomateriaali. Tarkastelen myös kuinka ihon fysiologisia ominaisuuksia toisinnetaan tietokoneella luodussa ihomateriaalissa, mitä tulee ottaa huomioon ihon teksturoinnissa ja miksi tietyt piirteet ovat välttämättömiä kun tavoitteena on luoda fotorealistista ihoa. Opinnäytetyöni tavoitteena on auttaa lukijaa ymmärtämään mistä komponenteista ihon ominainen ulkonäkö koostuu ja miksi teksturoitaessa ihoa on tärkeää ymmärtää myös ihon anatomia.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan – teoria, käytäntö ja tulokset. Teoriaosuus käsittelee yleisesti ihoa sekä sen ominaisia piirteitä enemmän akateemisesta näkökulmasta, esittäen asiat pohjautuen lääketieteelliseen oppimateriaaliin sekä lukuisten ammattilaisten ja ryhmien tekemiin tutkimuksiin.
Käytännön osio syventyy siihen, miten fysiologian tietämystä voidaan hyödyntää ja käyttää teksturointivaiheessa. Osio myös käsittelee visuaalisten esimerkkien avulla miksi ja miten tietyt tekstuurivalinnat vaikuttavat lopputulokseen, joskus jopa huomattavissa määrin. Käytännön osio käy myös läpi työssäni käyttämäni V-Ray:n ihomateriaalin.
Tulokset -osio esittelee sekä opinnäytetyöhöni käyttämäni projektin lopputuloksen että lisätestit, joissa hyödnnetään projekin aikana tuotettua ihomateriaalia sekä ihon tekstuureja. Osiossa myös käydään järjestelmällisesti läpi mitä asioita renderöidystä kuvasta kannattaa huomioida ja mikä on niiden vaikutus lopputulokseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimia opetuksellisena julkaisuna 3D-taiteillijoille ja oppilaille sekä olla syventävä lähde aiheen jatkotutkimuksille. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöni voisi edesauttaa lukijaa tämän työnkulussa sekä ymmärryksessä kuinka soveltaa teoriaosaamista käytännön työskentelyyn.
Opinnäytetyö on jaettu kolmeen osaan – teoria, käytäntö ja tulokset. Teoriaosuus käsittelee yleisesti ihoa sekä sen ominaisia piirteitä enemmän akateemisesta näkökulmasta, esittäen asiat pohjautuen lääketieteelliseen oppimateriaaliin sekä lukuisten ammattilaisten ja ryhmien tekemiin tutkimuksiin.
Käytännön osio syventyy siihen, miten fysiologian tietämystä voidaan hyödyntää ja käyttää teksturointivaiheessa. Osio myös käsittelee visuaalisten esimerkkien avulla miksi ja miten tietyt tekstuurivalinnat vaikuttavat lopputulokseen, joskus jopa huomattavissa määrin. Käytännön osio käy myös läpi työssäni käyttämäni V-Ray:n ihomateriaalin.
Tulokset -osio esittelee sekä opinnäytetyöhöni käyttämäni projektin lopputuloksen että lisätestit, joissa hyödnnetään projekin aikana tuotettua ihomateriaalia sekä ihon tekstuureja. Osiossa myös käydään järjestelmällisesti läpi mitä asioita renderöidystä kuvasta kannattaa huomioida ja mikä on niiden vaikutus lopputulokseen.
Opinnäytetyön tavoitteena on toimia opetuksellisena julkaisuna 3D-taiteillijoille ja oppilaille sekä olla syventävä lähde aiheen jatkotutkimuksille. Lisäksi toivon, että opinnäytetyöni voisi edesauttaa lukijaa tämän työnkulussa sekä ymmärryksessä kuinka soveltaa teoriaosaamista käytännön työskentelyyn.