Trumpettituntien monipuolistaminen : Teknologiaa, fyysisiä harjoitteita ja vaihtelevia opetustapoja soittotunneille
Lind, Matti (2017)
Lind, Matti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239767
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee musiikin perusopetuksen trumpettituntien sisältöjä. Miten trumpetti-tunteja voi monipuolistaa siten, että entistä useampi oppilas kokisi trumpetinsoiton opiskelun mielenkiintoiseksi?
Opinnäytetyössä observoin ja haastattelin kuutta pääkaupunkiseudun trumpetinsoitonopettajaa. Observoin yhteensä kahdeksaa eri soittotuntia. Haastattelemalla samoja opettajia tarkennettiin observoinneista kirjattuja havaintoja opettajien opetustavoista ja mielipiteistä musiikinopetusta kohtaan.
Opinnäytetyö osoitti, että teknologian käyttömahdollisuuksilla, fyysisten harjoitteiden käyttämisellä ja erilaisten opetustapojen vaihtelemisella voidaan monipuolistaa opetusta ja motivoida oppilasta huomioiden yksilöllisyyttä. Opetuksen monipuolistamisella saadaan oppilaat innostumaan soittamisesta ja harjoittelemisesta. Mahdollisesti myös opettajat innostuvat opettamaan uudella tavalla musiikkia.
Valitsemalla yhdessä oppilaan kanssa vaihtelevia ja häntä kiinnostavia opetustapoja saavutetaan parempia oppimistuloksia sekä innostuneempia ja fyysisesti terveempiä soitonopiskelijoita.
Opinnäytetyössä observoin ja haastattelin kuutta pääkaupunkiseudun trumpetinsoitonopettajaa. Observoin yhteensä kahdeksaa eri soittotuntia. Haastattelemalla samoja opettajia tarkennettiin observoinneista kirjattuja havaintoja opettajien opetustavoista ja mielipiteistä musiikinopetusta kohtaan.
Opinnäytetyö osoitti, että teknologian käyttömahdollisuuksilla, fyysisten harjoitteiden käyttämisellä ja erilaisten opetustapojen vaihtelemisella voidaan monipuolistaa opetusta ja motivoida oppilasta huomioiden yksilöllisyyttä. Opetuksen monipuolistamisella saadaan oppilaat innostumaan soittamisesta ja harjoittelemisesta. Mahdollisesti myös opettajat innostuvat opettamaan uudella tavalla musiikkia.
Valitsemalla yhdessä oppilaan kanssa vaihtelevia ja häntä kiinnostavia opetustapoja saavutetaan parempia oppimistuloksia sekä innostuneempia ja fyysisesti terveempiä soitonopiskelijoita.