Erityisherkkä lapsi musiikkiopistossa : Erityisherkkyyden huomioiminen musiikkiopinnoissa
Mäkinen, Maarit (2017)
Mäkinen, Maarit
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239828
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239828
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan miten opettajat voisivat huomioida erityisherkkyyden musiikkiopisto-opinnoissa. Erityisherkkyys on synnynnäinen temperamenttipiirre, joka tulisi huomioida opetustilanteessa ja siihen liittyvissä vuorovaikutusilmiöissä. Noin viidesosa ihmisistä on erityisherkkiä temperamentiltaan. Opinnäytetyössäni olen analysoinut erityisherkkien lapsien toimintaa soittotunneilla ja musiikkiopinnoissa yleensä.
Opinnäytetyöni perustaksi olen pitänyt opetustunneistani päiväkirjaa lukuvuoden ajan. Päiväkirjassani olen analysoinut erityisherkkien oppilaideni tapoja toimia niin soittotunneilla kuin muissakin musiikkiopiston tapahtumissa. Analyysien pohjalta olen kerännyt tapahtumia ja tilanteita, joissa erityisherkkyys on ollut opetustilannetta vaikeuttavana tekijänä. Lisäksi haastattelin opinnäytetyöhöni kuutta soitonopettajaa. Erityisherkkyys saattaa näkyä lapsessa musiikkiopinnoissa esimerkiksi itsetunto-ongelmina, vahvana reagointina erilaisiin tilanteisiin, tapahtumiin sekä vuorovaikutusilmiöihin. Ylivirittymisestä johtuvat keskittymisongelmat, esiintymispelko ja ryhmässä toimimisen haasteet ovat seikkoja, joita opettajan tulisi huomioida musiikkiopinnoissa.
Uskon opinnäytetyöni antavan parempia työskentelytapoja opettajille, joille erityisherkkyys on vielä uusi asia. Käytännönläheisten tuntikuvausteni avulla opettajan on helppo tutustua erityisherkkyyteen ilmiönä.
Erityisherkät ihmiset ovat vähemmistönä maailmassa. Erilaisuus aiheuttaa ennakkoluuloja, jotka johtavat väärinymmärryksiin. Erilaisuus voi pelottaa toisia ihmisiä. Vain tietoa lisäämällä ennakkoluulot vähenevät ja kaikenlaiset lapset voivat saada parasta mahdollista opetusta.
Opinnäytetyöni perustaksi olen pitänyt opetustunneistani päiväkirjaa lukuvuoden ajan. Päiväkirjassani olen analysoinut erityisherkkien oppilaideni tapoja toimia niin soittotunneilla kuin muissakin musiikkiopiston tapahtumissa. Analyysien pohjalta olen kerännyt tapahtumia ja tilanteita, joissa erityisherkkyys on ollut opetustilannetta vaikeuttavana tekijänä. Lisäksi haastattelin opinnäytetyöhöni kuutta soitonopettajaa. Erityisherkkyys saattaa näkyä lapsessa musiikkiopinnoissa esimerkiksi itsetunto-ongelmina, vahvana reagointina erilaisiin tilanteisiin, tapahtumiin sekä vuorovaikutusilmiöihin. Ylivirittymisestä johtuvat keskittymisongelmat, esiintymispelko ja ryhmässä toimimisen haasteet ovat seikkoja, joita opettajan tulisi huomioida musiikkiopinnoissa.
Uskon opinnäytetyöni antavan parempia työskentelytapoja opettajille, joille erityisherkkyys on vielä uusi asia. Käytännönläheisten tuntikuvausteni avulla opettajan on helppo tutustua erityisherkkyyteen ilmiönä.
Erityisherkät ihmiset ovat vähemmistönä maailmassa. Erilaisuus aiheuttaa ennakkoluuloja, jotka johtavat väärinymmärryksiin. Erilaisuus voi pelottaa toisia ihmisiä. Vain tietoa lisäämällä ennakkoluulot vähenevät ja kaikenlaiset lapset voivat saada parasta mahdollista opetusta.