Karhu vai kotihiiri? : 90-vuotias Työväen Näyttämöiden Liitto murroksessa
Käpyaho, Laura (2010)
Käpyaho, Laura
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266869
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266869
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kehittämistyö, jolla etsitään työkaluja Työväen Näyttämöiden Liiton toimintastrategian myöhempään täsmentämiseen ja uudistamiseen. Teoreettinen viitekehys koostuu asiakaspalvelun, palvelun laadun sekä strategiasuunnittelun teorioista. Työssä selkiytetään Liiton palvelujärjestelmä ja tavoitteena on tuoda Liiton strategia- ja toimintasuunnitteluun mukaan asiakaslähtöisyys: asiakasosaaminen, asiakkuusosaaminen ja asiakkaan sitouttaminen. Työssä on keskitytty etenkin toiminnalliseen laatuun sekä siihen, miten Liiton jäsenistön odotukset ja kokemukset Liiton palveluista kohtaavat. Ydinkysymyksenä oli selvittää Liiton jäsenistön näkökulmasta mikä koetaan Liiton tärkeimmäksi tehtäväksi tänä päivänä.
Työväen Näyttämöiden Liitto on asiantuntija- ja palveluorganisaatio, jonka ensisijaisia asiakkaita ovat sen jäsenteatterit. Aiemmin voimakkaan liiton jäsenistö kaipaa selvästikin aktivointia. Toiminta on joiltain osin jäänyt ajastaan jälkeen ja Liiton kokonaisnäkyvyys on heikkoa. Uusia teattereita tulee jäsenistöön harvoin ja eroamisia tapahtuu yhä useammin. Erityisen haasteelliseksi tilanteen tekee se, että useissa Liiton jäsenistön harrastajateattereissa koetaan sukupolvenvaihdoksia pitkäaikaisten ja voimakkaiden johtohahmojen vetäytyessä toiminnasta korkean iän vuoksi ja uuden sukupolven teatterintekijät täytyisi sitouttaa Liiton toimintaan mukaan.
Työ pohjaa Liiton jäsenteattereille (perusjoukko) sekä ei-jäsenille (otos) tehtyihin internet-kyselytutkimuksiin. Kyselyt tehtiin joulu-tammikuussa 2009-2010. Jäsenteatterikyselyn avulla selvitettiin jäsenistön asiakastyytyväisyyttä ja näkemyksiä Liiton toiminnan eri osa-alueista avaten keskustelua koskemaan myös tulevaisuutta. Ei-jäsenteattereiden kyselyllä etsittiin vastauksia liittyen Liiton jäsenhankintaan: pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää seikat, joiden vuoksi tähän kyselyyn vastanneet teatterit eivät ole Liiton jäseniä ja seikat, jotka mahdollisesti saisivat teatterit liittymään jäseniksi.
Tutkimustuloksissa on tuotu esille Liiton toiminnan kehittämistarpeet sekä myös vahvuudet. Jäsenteattereiden näkemys Liitosta on hyvin kaksijakoinen: sen perinteikkyyttä pidetään arvossa, mutta toisaalta Liitto koetaan vanhanaikaiseksi. Samoin mielikuvat Liitosta risteilevät eläinvertauksissa karhusta kotihiireen. Kehittämistyön lopputuloksena esitetään toimenpide-ehdotuksia koskien Liiton palvelujärjestelmää sekä työvälineitä tulevaisuusorientoituneeseen strategiasuunnitteluun.
Työväen Näyttämöiden Liitto on asiantuntija- ja palveluorganisaatio, jonka ensisijaisia asiakkaita ovat sen jäsenteatterit. Aiemmin voimakkaan liiton jäsenistö kaipaa selvästikin aktivointia. Toiminta on joiltain osin jäänyt ajastaan jälkeen ja Liiton kokonaisnäkyvyys on heikkoa. Uusia teattereita tulee jäsenistöön harvoin ja eroamisia tapahtuu yhä useammin. Erityisen haasteelliseksi tilanteen tekee se, että useissa Liiton jäsenistön harrastajateattereissa koetaan sukupolvenvaihdoksia pitkäaikaisten ja voimakkaiden johtohahmojen vetäytyessä toiminnasta korkean iän vuoksi ja uuden sukupolven teatterintekijät täytyisi sitouttaa Liiton toimintaan mukaan.
Työ pohjaa Liiton jäsenteattereille (perusjoukko) sekä ei-jäsenille (otos) tehtyihin internet-kyselytutkimuksiin. Kyselyt tehtiin joulu-tammikuussa 2009-2010. Jäsenteatterikyselyn avulla selvitettiin jäsenistön asiakastyytyväisyyttä ja näkemyksiä Liiton toiminnan eri osa-alueista avaten keskustelua koskemaan myös tulevaisuutta. Ei-jäsenteattereiden kyselyllä etsittiin vastauksia liittyen Liiton jäsenhankintaan: pääasiallisena tarkoituksena oli selvittää seikat, joiden vuoksi tähän kyselyyn vastanneet teatterit eivät ole Liiton jäseniä ja seikat, jotka mahdollisesti saisivat teatterit liittymään jäseniksi.
Tutkimustuloksissa on tuotu esille Liiton toiminnan kehittämistarpeet sekä myös vahvuudet. Jäsenteattereiden näkemys Liitosta on hyvin kaksijakoinen: sen perinteikkyyttä pidetään arvossa, mutta toisaalta Liitto koetaan vanhanaikaiseksi. Samoin mielikuvat Liitosta risteilevät eläinvertauksissa karhusta kotihiireen. Kehittämistyön lopputuloksena esitetään toimenpide-ehdotuksia koskien Liiton palvelujärjestelmää sekä työvälineitä tulevaisuusorientoituneeseen strategiasuunnitteluun.