Terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemukset Rokotusosaamisen syventäminen -opintojaksosta
Bomberg, Anni; Lehto, Marleena (2017)
Bomberg, Anni
Lehto, Marleena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239811
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239811
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme perustui ROKOKO -hankkeessa kehitettyyn rokotusosaamisen koulutuskokonaisuuteen. Verkko-opiskeluna tapahtuva opintokokonaisuus jakautuu Rokotusosaamisen perusteet (2 op) - sekä Rokotusosaamisen syventäminen (1 op) opintojaksoihin. Keskityimme opinnäytetyössämme Rokotusosaamisen syventäminen - opintojaksoon. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli toteuttaa määrällinen tutkimus ohjaajamme Anne Nikulan keräämästä palauteaineistosta. Tavoitteenamme oli selvittää terveydenhoitajaopiskelijoiden kokemuksia Rokotusosaamisen syventäminen -opintojaksosta. Näiden tulosten pohjalta opintokokonaisuutta voidaan kehittää ja päivittää, jotta taataan laadukas rokotusosaamisen opetus ja opiskelijoille mielekäs oppimisympäristö.
Sähköiseen palautekyselyyn vastasi 86 terveydenhoitajaopiskelijaa 12 eri ammattikorkeakoulusta keväällä ja syksyllä 2015 sekä keväällä 2016. Palautekyselyyn vastanneet opiskelijat olivat viideltä eri lukuvuodelta. Palautekysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Toteutimme aineiston analysoinnin tilastollisin menetelmin sekä avoimien kysymyksien osalta sisällönanalyysiä käyttäen.
Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat Rokotusosaamisen syventäminen -opintojakson sisällön vastaavan heidän odotuksiaan ja tavoitteitaan, vaikkakin opintojakso oli heidän mielestään työläs. Moodle -oppimisympäristön opiskelijat kokivat helppokäyttöiseksi ja he olivat sitä mieltä, että rokottamisen opinnot onnistuvat verkko-opiskeluna. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat myös Rokotusosaamisen syventämisen opintojen vahvistaneen riittävästi heidän valmiuksiaan rokottamiseen. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat oppineensa riittävästi opintojakson eri aihealueista. Avoimien kysymysten vastausten perusteella opintojaksoa voisi kehittää keventämällä opintojaksoa tai tekemällä siitä opintopisteellisesti laajemman, antamalla tehtävistä palautetta opiskelijoille sekä lisäämällä case-tehtäviä ja teoriaopetusta.
Jatkotutkimusehdotuksinamme olisi opiskelijoiden mielipiteiden jatkuva seuranta koulutuskokonaisuudesta sekä jo työssä olevien, koulutuskokonaisuutta opiskelleiden terveydenhoitajien näkemyksien selvittäminen opintojakson riittävyydestä työelämän kannalta.
Sähköiseen palautekyselyyn vastasi 86 terveydenhoitajaopiskelijaa 12 eri ammattikorkeakoulusta keväällä ja syksyllä 2015 sekä keväällä 2016. Palautekyselyyn vastanneet opiskelijat olivat viideltä eri lukuvuodelta. Palautekysely koostui suljetuista ja avoimista kysymyksistä. Toteutimme aineiston analysoinnin tilastollisin menetelmin sekä avoimien kysymyksien osalta sisällönanalyysiä käyttäen.
Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat Rokotusosaamisen syventäminen -opintojakson sisällön vastaavan heidän odotuksiaan ja tavoitteitaan, vaikkakin opintojakso oli heidän mielestään työläs. Moodle -oppimisympäristön opiskelijat kokivat helppokäyttöiseksi ja he olivat sitä mieltä, että rokottamisen opinnot onnistuvat verkko-opiskeluna. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat myös Rokotusosaamisen syventämisen opintojen vahvistaneen riittävästi heidän valmiuksiaan rokottamiseen. Terveydenhoitajaopiskelijat kokivat oppineensa riittävästi opintojakson eri aihealueista. Avoimien kysymysten vastausten perusteella opintojaksoa voisi kehittää keventämällä opintojaksoa tai tekemällä siitä opintopisteellisesti laajemman, antamalla tehtävistä palautetta opiskelijoille sekä lisäämällä case-tehtäviä ja teoriaopetusta.
Jatkotutkimusehdotuksinamme olisi opiskelijoiden mielipiteiden jatkuva seuranta koulutuskokonaisuudesta sekä jo työssä olevien, koulutuskokonaisuutta opiskelleiden terveydenhoitajien näkemyksien selvittäminen opintojakson riittävyydestä työelämän kannalta.