Toimivien sarjontataulukoiden luominen lastenvaatemerkille Case: Babyidea Oy
Neva, Siru (2017)
Neva, Siru
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249929
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249929
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda lastenvaatemerkille toimivat sarjontataulukot, jotka auttavat tulevaisuudessa tuotteiden mitoituksessa siten, että mallistojen mitoitus pysyy yhtenäisenä ja toimivana. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin, mitä kehittämiskohtia merkin nykyisten tuotteiden mitoituksessa havaittiin ja miten havaittuja kehittämiskohtia voitiin korjata sarjonnan avulla.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Babyidea Oy, jonka ManyMonths-merkin tuotteita opinnäytetyö koski. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa yrityksen tarpeesta saada toimivat sarjontataulukot perustuotteille erilaisille materiaaleille. Merkillä ei ole aikaisemmin ollut yhtenäisiä sarjonta-ohjeita. Merkin koot perustuvat pitkään kestävään mitoitukseen, joka on saatu aikaan erilaisten säätömahdollisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyötä lähestyttiin case-tutkimuksen periaatteiden pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön alkupuolella kirjallisen aineiston pohjalta tutustuttiin lastenvaatteiden mitoitukseen ja sarjonnan käsitteisiin sekä paneuduttiin lapsen kehitykseen mitoituksen näkökulmasta. Havainnoinnin avulla opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen nykyisiä mittataulukoita, jotka olivat tutkimuksen tärkein aineisto. Merkin suunnittelijaa haastateltiin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin merkin nykyisen mitoituksen ja sarjonnan toimivuutta kuluttajille suunnatulla kyselyllä, joka jaettiin eri puolille Eurooppaa. Kyselyn avulla kuluttajilta saatiin tietoa vaatteiden mitoituksesta ja mahdollisista kehittämiskohdista mitoituksesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sarjontataulukot merkin luomupuuvilla- ja merinovillatuotteille, jolloin yläosille sekä alaosille syntyi omat taulukot molemmille materiaaleille. Kyselyn pohjalta tuotteisiin esitettiin mahdollisia kehittämiskohtia, joiden toimivuutta pohdittiin sarjonnan kannalta. Lopulliset päätelmät ja tehdyt ratkaisut näkyivät lopullisissa sarjontataulukoissa.
Opinnäytetyön yhteistyökumppani oli Babyidea Oy, jonka ManyMonths-merkin tuotteita opinnäytetyö koski. Opinnäytetyön aihe sai alkunsa yrityksen tarpeesta saada toimivat sarjontataulukot perustuotteille erilaisille materiaaleille. Merkillä ei ole aikaisemmin ollut yhtenäisiä sarjonta-ohjeita. Merkin koot perustuvat pitkään kestävään mitoitukseen, joka on saatu aikaan erilaisten säätömahdollisuuksien vuoksi.
Opinnäytetyötä lähestyttiin case-tutkimuksen periaatteiden pohjalta. Tutkimuksessa käytettiin pääasiallisesti kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmiä. Opinnäytetyön alkupuolella kirjallisen aineiston pohjalta tutustuttiin lastenvaatteiden mitoitukseen ja sarjonnan käsitteisiin sekä paneuduttiin lapsen kehitykseen mitoituksen näkökulmasta. Havainnoinnin avulla opinnäytetyössä tutkittiin yrityksen nykyisiä mittataulukoita, jotka olivat tutkimuksen tärkein aineisto. Merkin suunnittelijaa haastateltiin. Lisäksi opinnäytetyössä tutkittiin merkin nykyisen mitoituksen ja sarjonnan toimivuutta kuluttajille suunnatulla kyselyllä, joka jaettiin eri puolille Eurooppaa. Kyselyn avulla kuluttajilta saatiin tietoa vaatteiden mitoituksesta ja mahdollisista kehittämiskohdista mitoituksesta.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi sarjontataulukot merkin luomupuuvilla- ja merinovillatuotteille, jolloin yläosille sekä alaosille syntyi omat taulukot molemmille materiaaleille. Kyselyn pohjalta tuotteisiin esitettiin mahdollisia kehittämiskohtia, joiden toimivuutta pohdittiin sarjonnan kannalta. Lopulliset päätelmät ja tehdyt ratkaisut näkyivät lopullisissa sarjontataulukoissa.