Osaan ja oivallan! : Musiikin perusteita alkeisjousiorkesterissa
Kangaskokko, Taija (2017)
Kangaskokko, Taija
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239868
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni kehitin ja testasin uutta oppimateriaalia, joka integroi musiikin perusteita alkeisjousiorkesteriin. Tarve uudenlaisen oppimateriaalin luomiseen syntyi kokemuksista, joissa musiikin perusteet koettiin oppilaiden taholta irralliseksi ja epämotivoivaksi aineeksi, joka ei käytännössä tukenut muusikkoutta, eikä uusimpia oppimiskäsityksiä. Jousiorkesteriin musiikin perusteet integroitiin, koska se oli ajankäytöllisesti tehokasta, pystyimme keskittymään jousisoittajille haastaviin asioihin, sekä samalla harjoitusten kautta lisäämään ryhmäytymistä. Materiaalia voi käyttää myös muissa, kuin jousisoitinryhmissä.
Osaan ja Oivallan! on materiaalipaketti, joka on tarkoitettu käsikirjoitukseksi opettajalle musiikin perusteiden alkeiden opettamiseen. Harjoitusten pääpaino on kehollisuudessa, leikillisyydessä ja ryhmäyttämisessä. Harjoitukset kannustavat oppilaita aktiiviseen osallistumiseen tunneilla ja harjoitusten esimerkit tehdään yhdessä oppilaiden kanssa tuntitilanteessa.
Osaan ja Oivallan! on jaettu kolmeen osa-alueeseen:
Rytmi: Tutustumme perussykkeen ja tempon käsitteisiin, nuottien ja taukojen aika-arvoihin, tahtiosoituksiin, sekä teemme harjoituksia käyttäen esimerkiksi vartalorytmejä.
Melodia: Melodiaosuudessa herättelemme sisäistä kuuloa, tutustumme solfaan ja sen käyttämiseen, opiskelemme sävelten nimiä ja teemme omia melodioita.
Improvisaatio: Improvisaatio-osuudessa tutustumme soittimien erilaisiin äänenmuodostus-tapoihin, teemme äänimaisemia, sekä omia sävellyksiä.
Materiaali on testattu musiikkiopisto Avonian Minijouset- orkesterissa lukukaudella 2016-2017. Testauksen tulokset tukevat sosiokonstruktiivistisen oppimiskäsityksen havaintoja siitä, että ihminen oppii käsittelemällä tietoa yhteisöllisesti ja olemalla jatkuvasti vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Varsinkin nuorten oppilaiden kohdalla tämä pitää paikkansa.
Opinnäytetyöni tekstiosiossa tutkin oppimateriaalin luomista prosessina, ryhmäilmiöitä, sekä niiden vaikutusta ryhmäopetukseen. Avaan oppimateriaalin luomiseen vaikuttaneita tekijöi-tä, materiaalin testaamisen tuloksia, kerron erilaisista oppijoista ja reflektoin omaa oppimistani opettajana.
Osaan ja Oivallan! on materiaalipaketti, joka on tarkoitettu käsikirjoitukseksi opettajalle musiikin perusteiden alkeiden opettamiseen. Harjoitusten pääpaino on kehollisuudessa, leikillisyydessä ja ryhmäyttämisessä. Harjoitukset kannustavat oppilaita aktiiviseen osallistumiseen tunneilla ja harjoitusten esimerkit tehdään yhdessä oppilaiden kanssa tuntitilanteessa.
Osaan ja Oivallan! on jaettu kolmeen osa-alueeseen:
Rytmi: Tutustumme perussykkeen ja tempon käsitteisiin, nuottien ja taukojen aika-arvoihin, tahtiosoituksiin, sekä teemme harjoituksia käyttäen esimerkiksi vartalorytmejä.
Melodia: Melodiaosuudessa herättelemme sisäistä kuuloa, tutustumme solfaan ja sen käyttämiseen, opiskelemme sävelten nimiä ja teemme omia melodioita.
Improvisaatio: Improvisaatio-osuudessa tutustumme soittimien erilaisiin äänenmuodostus-tapoihin, teemme äänimaisemia, sekä omia sävellyksiä.
Materiaali on testattu musiikkiopisto Avonian Minijouset- orkesterissa lukukaudella 2016-2017. Testauksen tulokset tukevat sosiokonstruktiivistisen oppimiskäsityksen havaintoja siitä, että ihminen oppii käsittelemällä tietoa yhteisöllisesti ja olemalla jatkuvasti vuorovaikutuksessa ympäristönsä kanssa. Varsinkin nuorten oppilaiden kohdalla tämä pitää paikkansa.
Opinnäytetyöni tekstiosiossa tutkin oppimateriaalin luomista prosessina, ryhmäilmiöitä, sekä niiden vaikutusta ryhmäopetukseen. Avaan oppimateriaalin luomiseen vaikuttaneita tekijöi-tä, materiaalin testaamisen tuloksia, kerron erilaisista oppijoista ja reflektoin omaa oppimistani opettajana.