Hyvin yhdessä! : Työkaluja hyvään yhteissoittoon
Björk, Anni; Tolvanen, Anni (2017)
Björk, Anni
Tolvanen, Anni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249944
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249944
Tiivistelmä
Voiko yhteissoittoa harjoitella muutenkin kuin ns. jankkaamalla työn alla olevaa ohjelmistoa? Voisiko yhteissoitto olla yhdistävä tekijä instrumentti- ja musiikin perusteiden opintojen välillä? Saammeko tähän tarpeeksi koulutusta ammattiopinnoissamme?
Hyvin yhdessä! -projektin tavoitteena oli tehdä harjoitusmateriaalia yhteissoiton harjoituttamiseen. Projektissa toteutimme ennakoivaa opetustapaa esimerkiksi jakamalla yhteissoiton eri elementtejä harjoitteisiin. Mukana oli kaksi oppilaista koostuvaa klarinettikvartettia, joiden avulla saimme mahdollisuuden testata harjoitteiden toimivuutta. Harjoitteet jaoteltiin teemoittain (korvakuulolta soitto, sävellajitaju, harmoniataju, rytmi, improvisointi ja intonaatio) eri opetuskerroille. Projektiimme sisältyi myös kvartettien yhteinen kenraaliharjoitus ja se huipentui ryhmien omiin konsertteihin, joissa mukana oli myös oma yhtyeemme Clarinet4. Oppilaiden kotiharjoittelun tueksi teimme play-a-long -äänitteitä. Kaikki opetuskerratvideoitiin ja analysoitiin, lisäksi oppilaille tehtiin itsearviointikyselyt ja palautehaastattelut.
Projektissa toteutimme yhteisopettajuutta, jossa suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme opetuksen yhdessä. Koimme, että tämä opetustapa rikastutti yhteissoiton ohjausta, edesauttoi oman opettajuuden reflektointia ja helpotti oppilaiden yksilöllistä huomioimista. Lisäksi yhteisopettajuus helpotti työtaakkaa vastuun jakautumisella sekä antoi mallin oppilaille yhdessä työskentelystä. Harjoitteiden pohjalta koostettiin oppilaiden valitsemista sovituksellisista elementeistä kappale, jonka oppilaat esittivät konsertissa ulkoa. Projektin aikana oppilaat pääsivät kokeilemaan erilaisia muusikon rooleja aina sovittajasta improvisoidun soolon esittäjään asti. Harjoitteissa oppilaat hyödynsivät mupe-osaamistaan yhteissoiton keinoin. Opetuskertojen pituuden (90 minuuttia), oppilaille uuden työskentelytavan ja ei pelkästään soittoon keskittyvien harjoitteiden avulla oppilaat tutustuivat paremmin toisiinsa. Oppilaiden kokemusten mukaan tämä edesauttoi myös musiikillista osaamista ja täten sitoutti oppilaita sekä harrastukseen että kvartettina toimimiseen.
Projektista on tarkoitus työstää työpajaksi soveltuva kokonaisuus ja tarjota sitä eri musiikkioppilaitoksille. Vaikka harjoitteet suunniteltiin klarinettikvartetille, ovat ne sovellettavissa myös muille instrumenteille ja kokoonpanoille. Opettajana kehittymiselle projekti tarjosi useita kohteita: yhteisopettajuus, reflektointi videointien avulla, mupen ja yhteissoiton integrointi sekä ryhmän ohjaus.
Hyvin yhdessä! -projektin tavoitteena oli tehdä harjoitusmateriaalia yhteissoiton harjoituttamiseen. Projektissa toteutimme ennakoivaa opetustapaa esimerkiksi jakamalla yhteissoiton eri elementtejä harjoitteisiin. Mukana oli kaksi oppilaista koostuvaa klarinettikvartettia, joiden avulla saimme mahdollisuuden testata harjoitteiden toimivuutta. Harjoitteet jaoteltiin teemoittain (korvakuulolta soitto, sävellajitaju, harmoniataju, rytmi, improvisointi ja intonaatio) eri opetuskerroille. Projektiimme sisältyi myös kvartettien yhteinen kenraaliharjoitus ja se huipentui ryhmien omiin konsertteihin, joissa mukana oli myös oma yhtyeemme Clarinet4. Oppilaiden kotiharjoittelun tueksi teimme play-a-long -äänitteitä. Kaikki opetuskerratvideoitiin ja analysoitiin, lisäksi oppilaille tehtiin itsearviointikyselyt ja palautehaastattelut.
Projektissa toteutimme yhteisopettajuutta, jossa suunnittelimme, toteutimme ja arvioimme opetuksen yhdessä. Koimme, että tämä opetustapa rikastutti yhteissoiton ohjausta, edesauttoi oman opettajuuden reflektointia ja helpotti oppilaiden yksilöllistä huomioimista. Lisäksi yhteisopettajuus helpotti työtaakkaa vastuun jakautumisella sekä antoi mallin oppilaille yhdessä työskentelystä. Harjoitteiden pohjalta koostettiin oppilaiden valitsemista sovituksellisista elementeistä kappale, jonka oppilaat esittivät konsertissa ulkoa. Projektin aikana oppilaat pääsivät kokeilemaan erilaisia muusikon rooleja aina sovittajasta improvisoidun soolon esittäjään asti. Harjoitteissa oppilaat hyödynsivät mupe-osaamistaan yhteissoiton keinoin. Opetuskertojen pituuden (90 minuuttia), oppilaille uuden työskentelytavan ja ei pelkästään soittoon keskittyvien harjoitteiden avulla oppilaat tutustuivat paremmin toisiinsa. Oppilaiden kokemusten mukaan tämä edesauttoi myös musiikillista osaamista ja täten sitoutti oppilaita sekä harrastukseen että kvartettina toimimiseen.
Projektista on tarkoitus työstää työpajaksi soveltuva kokonaisuus ja tarjota sitä eri musiikkioppilaitoksille. Vaikka harjoitteet suunniteltiin klarinettikvartetille, ovat ne sovellettavissa myös muille instrumenteille ja kokoonpanoille. Opettajana kehittymiselle projekti tarjosi useita kohteita: yhteisopettajuus, reflektointi videointien avulla, mupen ja yhteissoiton integrointi sekä ryhmän ohjaus.