Sisältöyhteistyö kaupallisen televisioviihteen rahoituskeinona
Ojanperä, Ari (2017)
Ojanperä, Ari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249955
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249955
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään, miten kumppaniyritykset osallistuvat kaupallisen television viihdeohjelmien tuotannon rahoitukseen ja sisältöön sekä millainen vaikutus sisältöyhteistyöllä on suomalaiseen viihdetelevisiotuotantoon.
Teoriaosuudessa perehdytään sisältöyhteistyön määritelmään ja sen eri muotoihin. Tässä opinnäytetyössä sisältöyhteistyöllä viitataan ensisijaisesti brändien esiintymiseen televisio-ohjelman sisällössä. Teoriaosuudessa kerrotaan brändisijoittelun kehityksen keskeiset virstanpylväät, minkä lisäksi syvennytään brändinäkyvyyden vaikutuksiin ja tavoitteisiin katsojien mielikuvissa.
Tutkimusosaan haastateltiin yhteensä yhdeksää yrityksen, kaupallisen kanavan ja tuotantoyhtiön työntekijää, jotka ovat työskennelleet merkittävässä asemassa sisältöyhteistyön avulla rahoitetuissa viihdeohjelmakumppanuuksissa. Tutkimus toteutettiin Delfoi-menetelmällä, jossa jokainen henkilö vastaa samoihin kysymyksiin anonyymisti. Ensimmäisen kyselykierroksen vastauksien analyysin pohjalta toteutettiin uusi, kohdistetumpi kyselykierros samoille henkilöille.
Tutkimustuloksien pohjalta voidaan todeta, että kumppaniyrityksillä on kasvava rooli viihdeohjelmien rahoituksessa. Vastuu sisällöstä pysyy kuitenkin sisällöntekijöillä, vaikka kumppanin rahoitus olisi tuotannon kannalta ratkaiseva. Kokonaan kumppanien rahoittamien ohjelmien määrä lähitulevaisuudessa tulee jäämään vähäiseksi. Tärkeimmät suomalaisen sisältöyhteistyön laadun kehitykseen vaikuttavat tekijät ovat tuotantoihin sijoitetun budjetin suuruus sekä hyväksi havaittujen toimintatapojen vakiintuminen eri osapuolien välillä.
Teoriaosuudessa perehdytään sisältöyhteistyön määritelmään ja sen eri muotoihin. Tässä opinnäytetyössä sisältöyhteistyöllä viitataan ensisijaisesti brändien esiintymiseen televisio-ohjelman sisällössä. Teoriaosuudessa kerrotaan brändisijoittelun kehityksen keskeiset virstanpylväät, minkä lisäksi syvennytään brändinäkyvyyden vaikutuksiin ja tavoitteisiin katsojien mielikuvissa.
Tutkimusosaan haastateltiin yhteensä yhdeksää yrityksen, kaupallisen kanavan ja tuotantoyhtiön työntekijää, jotka ovat työskennelleet merkittävässä asemassa sisältöyhteistyön avulla rahoitetuissa viihdeohjelmakumppanuuksissa. Tutkimus toteutettiin Delfoi-menetelmällä, jossa jokainen henkilö vastaa samoihin kysymyksiin anonyymisti. Ensimmäisen kyselykierroksen vastauksien analyysin pohjalta toteutettiin uusi, kohdistetumpi kyselykierros samoille henkilöille.
Tutkimustuloksien pohjalta voidaan todeta, että kumppaniyrityksillä on kasvava rooli viihdeohjelmien rahoituksessa. Vastuu sisällöstä pysyy kuitenkin sisällöntekijöillä, vaikka kumppanin rahoitus olisi tuotannon kannalta ratkaiseva. Kokonaan kumppanien rahoittamien ohjelmien määrä lähitulevaisuudessa tulee jäämään vähäiseksi. Tärkeimmät suomalaisen sisältöyhteistyön laadun kehitykseen vaikuttavat tekijät ovat tuotantoihin sijoitetun budjetin suuruus sekä hyväksi havaittujen toimintatapojen vakiintuminen eri osapuolien välillä.