Osallisuus ryhmäkodeissa : - toimijalähtöinen kehittäminen avuksi kehitysvammaisten osallisuuden parantamiseen
Luomala, Raine (2017)
Luomala, Raine
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249992
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249992
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli kehittää asiakasosallisuutta kehitysvammaisten aikuisten asumispalveluissa Helsingissä. Opinnäytetyön kohderyhmänä toimivat aikuiset kehitysvammaiset, jotka asuvat ryhmäkodeissa sekä heidän omaisensa. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella, miten osallisuus näkyy ryhmäkodeissa ja miten osallisuutta voidaan kehittää helsinkiläisten kehitysvammaisten asumispalveluissa.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka aikana toteutui yksi toimintatutkimuksen sykli. Toimintatutkimuksen suunnittelu, toteutus, havainnointi ja reflektointi toteutuivat aikavälillä syksy 2015 – syksy 2016. Toimintatutkimuksen aikana luotiin asiakasosallisuuden parantamisen työryhmä, jonka jäsenet koostuivat asiakkaista, heidän omaisistaan, työntekijöistä ja heidän esimiehistään. Työryhmän tapaamiset olivat mahdollisuus keskustella osallisuudesta ja sen parantamisesta ryhmäkodeissa. Työryhmä teetti kyselyn osallisuudesta 35 ryhmäkotiin. Opinnäytetyön aineisto koostui kenttäpäiväkirjasta, työryhmän muistioista ja kyselyn tuloksista. Toimintatutkimuksen tulosten muodostamisessa käytettiin apuna osallisuuden teoriaa, toimijalähtöisen kehittämisen viitekehystä sekä kriittisen tarkastelun apukehikkona co-productionin etujen ja haittojen listausta.
Työryhmän jäsenet tapasivat kuusi kertaa toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin aikana. Jokaisesta tapaamiskerrasta on muodostettu toimintatutkimuksen tulos. Tulosten mukaan osallisuutta parantavia tekijöitä ovat toimijoiden äänen kuuluviin saaminen, tutut ohjaajat ja avustajat, ryhmäkodin vaikuttamisen kanava, yhteinen tekeminen, mahdollisuus vaikuttaa ruokaan, esimiesten vastuuttaminen, avoin keskustelu ja kehittäjäryhmien vuoropuhelu.
Palvelut voivat kehittyä toimijalähtöisen kehittämisen avulla. Se edellyttää kokonaiskuvan hahmottamista muusta samanaikaisesta kehittämistyöstä. Palvelujen kehittymiseen vaikuttavat yhteinen ymmärrys muiden kehittäjäryhmien kanssa, halu uudistua toimijalähtöisen kehittämisen avulla ja yhteensovittaminen muun kehittämistyön kanssa.
Työryhmän jäsenet näkivät jatkotutkimuksen tarpeellisena. Työryhmä jatkoi toimintaansa toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin jälkeen. Mahdollista olisi toteuttaa toimintatutkimuksen toinen sykli. Aineistosta nousseista kehittämistarpeista on mahdollista toteuttaa kvantitatiivinen kysely, jossa selvitetään asiakasnäkökulmasta osallisuuden tekijöiden merkittävyyden asteita
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena, jonka aikana toteutui yksi toimintatutkimuksen sykli. Toimintatutkimuksen suunnittelu, toteutus, havainnointi ja reflektointi toteutuivat aikavälillä syksy 2015 – syksy 2016. Toimintatutkimuksen aikana luotiin asiakasosallisuuden parantamisen työryhmä, jonka jäsenet koostuivat asiakkaista, heidän omaisistaan, työntekijöistä ja heidän esimiehistään. Työryhmän tapaamiset olivat mahdollisuus keskustella osallisuudesta ja sen parantamisesta ryhmäkodeissa. Työryhmä teetti kyselyn osallisuudesta 35 ryhmäkotiin. Opinnäytetyön aineisto koostui kenttäpäiväkirjasta, työryhmän muistioista ja kyselyn tuloksista. Toimintatutkimuksen tulosten muodostamisessa käytettiin apuna osallisuuden teoriaa, toimijalähtöisen kehittämisen viitekehystä sekä kriittisen tarkastelun apukehikkona co-productionin etujen ja haittojen listausta.
Työryhmän jäsenet tapasivat kuusi kertaa toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin aikana. Jokaisesta tapaamiskerrasta on muodostettu toimintatutkimuksen tulos. Tulosten mukaan osallisuutta parantavia tekijöitä ovat toimijoiden äänen kuuluviin saaminen, tutut ohjaajat ja avustajat, ryhmäkodin vaikuttamisen kanava, yhteinen tekeminen, mahdollisuus vaikuttaa ruokaan, esimiesten vastuuttaminen, avoin keskustelu ja kehittäjäryhmien vuoropuhelu.
Palvelut voivat kehittyä toimijalähtöisen kehittämisen avulla. Se edellyttää kokonaiskuvan hahmottamista muusta samanaikaisesta kehittämistyöstä. Palvelujen kehittymiseen vaikuttavat yhteinen ymmärrys muiden kehittäjäryhmien kanssa, halu uudistua toimijalähtöisen kehittämisen avulla ja yhteensovittaminen muun kehittämistyön kanssa.
Työryhmän jäsenet näkivät jatkotutkimuksen tarpeellisena. Työryhmä jatkoi toimintaansa toimintatutkimuksen ensimmäisen syklin jälkeen. Mahdollista olisi toteuttaa toimintatutkimuksen toinen sykli. Aineistosta nousseista kehittämistarpeista on mahdollista toteuttaa kvantitatiivinen kysely, jossa selvitetään asiakasnäkökulmasta osallisuuden tekijöiden merkittävyyden asteita