Selvitystyö sähkökäyttöisistä jätteenkuljetusajoneuvoista
Rissanen, Toni (2017)
Rissanen, Toni
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219202
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219202
Tiivistelmä
Insinöörityössä selvitettiin sähkökäyttöisten jätteenkuljetusajoneuvojen mahdollisia kustannuksia ja päästöjä verrattuna dieselkäyttöiseen ajoneuvoon. Tavoitteena oli tuottaa tilaajalle taustatietoa sähkökäyttöisistä jätteenkuljetusajoneuvoista. Insinöörityön tilaaja oli Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä.
Ajoneuvojen kustannuksista tehtiin yhteensä kolme laskelmaa. Sähkökäyttöisen jätteenkuljetusajoneuvosta tehtiin kaksi kustannuslaskelmaa, jotka perustuivat erilaisiin ajoneuvojen hankintahintoihin. Näitä kustannuslaskelmia verrattiin dieselkäyttöisen jätteenkeräysajoneuvon kustannuslaskelmaan. Ajoneuvojen päästöt simuloitiin kerätyn jätetonnin mukaan.
Kustannuslaskelmista huomataan, että tällä hetkellä sähkökäyttöinen jätteenkuljetusajoneuvo aiheuttaa suuremmat vuosittaiset kokonaiskustannukset. Tärkein syy tähän on sähkökäyttöisen ajoneuvon korkeampi hankintahinta. Kun sen arvioitiin laskevan tulevaisuudessa, dieselin ja sähkön vuosittaiset kokonaiskustannukset olivat lähes samalla tasolla.
Sähkökäyttöisen jätteenkuljetusajoneuvon kasvihuonepäästöt ja hiukkaspäästöt ovat simulaation mukaan pienemmät kuin dieselkäyttöisen ajoneuvon. Sähkökäyttöisen ajoneuvon päästöt syntyvät vain sähkön tuotannosta. Dieselkäyttöisen ajoneuvon päästöt koostuvat sekä polttoaineen tuotannosta että jätteen keräyksestä.
Tällä hetkellä sähkökäyttöiset jätteenkuljetusajoneuvot eivät ole yleisesti käytössä, minkä takia työssä jouduttiin tekemään olettamuksia niiden kustannusvaikutuksista. Sarjavalmisteiset sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat tulossa markkinoille 2020-luvulla, jolloin niiden kustannuksista saadaan tarkkaa tietoa. Jätteenkuljetusajoneuvojen muuttamista sähkökäyttöisiksi esitetään vasta, kun sarjavalmisteiset sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat tulleet markkinoille.
Ajoneuvojen kustannuksista tehtiin yhteensä kolme laskelmaa. Sähkökäyttöisen jätteenkuljetusajoneuvosta tehtiin kaksi kustannuslaskelmaa, jotka perustuivat erilaisiin ajoneuvojen hankintahintoihin. Näitä kustannuslaskelmia verrattiin dieselkäyttöisen jätteenkeräysajoneuvon kustannuslaskelmaan. Ajoneuvojen päästöt simuloitiin kerätyn jätetonnin mukaan.
Kustannuslaskelmista huomataan, että tällä hetkellä sähkökäyttöinen jätteenkuljetusajoneuvo aiheuttaa suuremmat vuosittaiset kokonaiskustannukset. Tärkein syy tähän on sähkökäyttöisen ajoneuvon korkeampi hankintahinta. Kun sen arvioitiin laskevan tulevaisuudessa, dieselin ja sähkön vuosittaiset kokonaiskustannukset olivat lähes samalla tasolla.
Sähkökäyttöisen jätteenkuljetusajoneuvon kasvihuonepäästöt ja hiukkaspäästöt ovat simulaation mukaan pienemmät kuin dieselkäyttöisen ajoneuvon. Sähkökäyttöisen ajoneuvon päästöt syntyvät vain sähkön tuotannosta. Dieselkäyttöisen ajoneuvon päästöt koostuvat sekä polttoaineen tuotannosta että jätteen keräyksestä.
Tällä hetkellä sähkökäyttöiset jätteenkuljetusajoneuvot eivät ole yleisesti käytössä, minkä takia työssä jouduttiin tekemään olettamuksia niiden kustannusvaikutuksista. Sarjavalmisteiset sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat tulossa markkinoille 2020-luvulla, jolloin niiden kustannuksista saadaan tarkkaa tietoa. Jätteenkuljetusajoneuvojen muuttamista sähkökäyttöisiksi esitetään vasta, kun sarjavalmisteiset sähkökäyttöiset kuorma-autot ovat tulleet markkinoille.