2D Side-scroller pelin toteuttaminen Unreal Enginellä
Velinen, Jarkko (2017)
Velinen, Jarkko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219232
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705219232
Tiivistelmä
Insinöörityön tarkoituksena oli tutustua Unreal Engineen ja opetella tekemään toimiva 2D Side-scroller peli sen avulla. Projektissa käydään läpi pelikehityksen työkaluja ja pelin tekemisen eri vaiheita yksityiskohtaisesti.
Peli on kaksiulotteinen sivulta päin kuvattu tasohyppelypeli, jossa pelaajahahmo etenee väistellen satuttavia objekteja, ampuen vihollisia ja yrittäen päästä tason loppuun asti kuolematta.
Prosessi aloitettiin tutkimalla vaihtoehtoja ja perehtymällä Unreal Enginen mahdollisuuksiin. Pelimoottorilla on paljon potentiaalia, mutta joissain tapauksissa haasteellista oppia käyttämään sen kaikkia ominaisuuksia hyödyksi. Muutaman kuukauden opettelemisen aikana ehdin tutustua vain pieneen osaan Unreal Enginen kokonaisuudesta.
Tuloksena peli täytti vaatimukset toimivasta pelistä. Hahmon liikkuvuus, animaatiot ja hyppiminen toimi oikealla tavalla. Viholliset hoitivat roolinsa tarkoituksensa mukaisesti. Tekstuurit olivat sopivia. Pelin sisäiset objektit sekä liikkuvat alustat toimivat mainiosti. Pelihahmo pystyi kuolla ja saavuttaa päämääräänsä. Sinikopioiden erilaiset järjestelmät hoitivat tehtävänsä.
Peli on kaksiulotteinen sivulta päin kuvattu tasohyppelypeli, jossa pelaajahahmo etenee väistellen satuttavia objekteja, ampuen vihollisia ja yrittäen päästä tason loppuun asti kuolematta.
Prosessi aloitettiin tutkimalla vaihtoehtoja ja perehtymällä Unreal Enginen mahdollisuuksiin. Pelimoottorilla on paljon potentiaalia, mutta joissain tapauksissa haasteellista oppia käyttämään sen kaikkia ominaisuuksia hyödyksi. Muutaman kuukauden opettelemisen aikana ehdin tutustua vain pieneen osaan Unreal Enginen kokonaisuudesta.
Tuloksena peli täytti vaatimukset toimivasta pelistä. Hahmon liikkuvuus, animaatiot ja hyppiminen toimi oikealla tavalla. Viholliset hoitivat roolinsa tarkoituksensa mukaisesti. Tekstuurit olivat sopivia. Pelin sisäiset objektit sekä liikkuvat alustat toimivat mainiosti. Pelihahmo pystyi kuolla ja saavuttaa päämääräänsä. Sinikopioiden erilaiset järjestelmät hoitivat tehtävänsä.