Lastenkirjastotyö ammattina : Kyselytutkimus Etelä-Savon kirjastoihin
Laukkanen, Anu (2017)
Laukkanen, Anu
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510220
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510220
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni aiheena on lastenkirjastotyö ammattina. Työn tavoitteen on selvittää mistä lastenkirjastotyöntekijän työ koostuu ja minkälainen on hyvä lastenkirjastotyöntekijä. Aihe on valittu omien kiinnostusten pohjalta.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Itä-Suomen Aluehallintovirasto. Toteutin opinnäytetyöni osana verkkokyselyn Etelä-Savon kirjastoihin, joissa pyysin lastenkirjastotyötä tekeviä vastaamaan kyselyyn. Kyselyssä selvitettiin vastaajien koulutusta, kirjaston toimintamuotoja, avoimia kysymyksiä sekä lastenkirjastotyöntekijän ominaisuuksia. Vastuksia kyselyyn tuli 15.
Kirjastoissa lastenkirjastotyö koetaan tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Lastenkirjastotyö on kuitenkin murroksessa. Uutta teknologiaa tulee koko ajan, ja kirjastoihmisten pitäisi pysyä kehityksen mukana samaan aikaan kun resurssit vähenevät. Oman haasteensa työhön tuo se, että lasten ja nuorten lukeminen on laskussa. Kirjaston merkitys lukemaan innostamisessa kasvaa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä keskityn kertomaan lastenkirjastotyön eri toimintamuodoista sekä kirjastotyöntekijän ammatillisesta näkökulmasta. Lähteinä käytettiin erilaisia lastenkirjastotyöstä kirjoitettuja aineistoja. Lastenkirjastotyöstä eri näkökulmista on kirjoitettu paljon.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lastenkirjastotyöntekijöitä on yhtä monta kuin tekijääkin. Tiettyjen ominaisuuksien kuten työstä innostuneisuuden, kirjallisuuden tuntemuksen ja pedagogisia taitojen voidaan kuitenkin katsoa auttavan työssä. Lastenkirjastotyöntekijän arki on myös hyvin erilaista, riippuen minkälaiset resurssit on käytettävissä. Valitettavan monessa kirjastossa resurssit ovat toiminnan toteuttamisen esteenä. Kaiken kaikkiaan työ koettiin merkityksellisenä ja tärkeänä joka vaatii innostuneita tekijöitä.
Opinnäytetyöni ei ole tyhjentävä tutkimus lastenkirjastotyöstä mutta antaa kuvaa työn luonteesta ja monipuolisuudesta.
Opinnäytetyöni toimeksiantaja on Itä-Suomen Aluehallintovirasto. Toteutin opinnäytetyöni osana verkkokyselyn Etelä-Savon kirjastoihin, joissa pyysin lastenkirjastotyötä tekeviä vastaamaan kyselyyn. Kyselyssä selvitettiin vastaajien koulutusta, kirjaston toimintamuotoja, avoimia kysymyksiä sekä lastenkirjastotyöntekijän ominaisuuksia. Vastuksia kyselyyn tuli 15.
Kirjastoissa lastenkirjastotyö koetaan tärkeäksi ja merkitykselliseksi. Lastenkirjastotyö on kuitenkin murroksessa. Uutta teknologiaa tulee koko ajan, ja kirjastoihmisten pitäisi pysyä kehityksen mukana samaan aikaan kun resurssit vähenevät. Oman haasteensa työhön tuo se, että lasten ja nuorten lukeminen on laskussa. Kirjaston merkitys lukemaan innostamisessa kasvaa.
Opinnäytetyön viitekehyksessä keskityn kertomaan lastenkirjastotyön eri toimintamuodoista sekä kirjastotyöntekijän ammatillisesta näkökulmasta. Lähteinä käytettiin erilaisia lastenkirjastotyöstä kirjoitettuja aineistoja. Lastenkirjastotyöstä eri näkökulmista on kirjoitettu paljon.
Johtopäätöksinä voidaan todeta, että lastenkirjastotyöntekijöitä on yhtä monta kuin tekijääkin. Tiettyjen ominaisuuksien kuten työstä innostuneisuuden, kirjallisuuden tuntemuksen ja pedagogisia taitojen voidaan kuitenkin katsoa auttavan työssä. Lastenkirjastotyöntekijän arki on myös hyvin erilaista, riippuen minkälaiset resurssit on käytettävissä. Valitettavan monessa kirjastossa resurssit ovat toiminnan toteuttamisen esteenä. Kaiken kaikkiaan työ koettiin merkityksellisenä ja tärkeänä joka vaatii innostuneita tekijöitä.
Opinnäytetyöni ei ole tyhjentävä tutkimus lastenkirjastotyöstä mutta antaa kuvaa työn luonteesta ja monipuolisuudesta.