Paikallisten annosten kehittäminen Kauhajoen ABC-liikennemyymälälle
Kainulainen, Marjo (2010)
Kainulainen, Marjo
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266925
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004266925
Tiivistelmä
Tuotekehitys on yksi yrityksen tärkeimmistä toiminnoista ja sen tarkoituksena on pitää yritys markkinoilla. Tuotekehittämisen tavoitteena on kehittää uusia tuotteita ja parantaa vanhoja, jolloin niistä saadaan kilpailukykyisiä. Kokonaisvaltainen tuotekehitys muodostuu tuotekehityksestä, markkinoinnista ja valmistuksesta. Työn tarkoituksena oli kehittää kaksi paikallista annosta ABC Kauhajoelle. Paikallisella annoksella tarkoitetaan yksikön omaa annosta, joka monipuolistaa tuotevalikoimaa joko lisäannoksen muodossa tai siinä voi olla paikallisia piirteitä. ABC Kauhajoki kuuluu ABC-liikennemyymäläketjuun, joka on osa S-ryhmää. ABC Kauhajoki tarjoaa lounasta, à la carte -annoksia, pitsaa ja Hesburger hampurilaisia sekä tankkaus-, veikkaus- ja kauppapalveluita. Työn tarkoituksena oli kehittää kaksi paikallista annosta, annoskortit, hinnoitella annokset ja miettiä tuotteiden markkinointia. Työn tarkoitus oli kehittää ja monipuolistaa ABC Kauhajoen palveluita. Tuotekehitysprosessi alkoi ideoinnilla, joka toteutettiin aivoriihessä Kauhajoen ABC-liikennemyymälässä. Syntyneistä ideoista saatiin kokeilemalla kehitettyä Talon leipäjuustosalaatti ja toisena annoksena Kermainen lohipasta. Talon leipäjuustosalaatissa on paikallisia piirteitä, koska leipäjuustolla on pitkät perinteet Pohjanmaalla (Ruokatieto, [viitattu 23.02.2009]). Kermaisen lohipastan on tarkoitus täydentää valikoimaa lisäannoksen muodossa. Annosten ollessa valmiit tehtiin annoskortit samanlaisiksi muiden ABC:n annoskorttien kanssa. Tämän jälkeen tuotteet hinnoiteltiin ja suunniteltiin alustavaa markkinointia.