Laivan integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönottoprosessi
Nurmi, Matias (2017)
Nurmi, Matias
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239711
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin Arctech Helsinki Shipyard Oy:lle keväällä 2017, jolloin Helsingin telakalla rakennettiin monitoimijäänmurtajia venäläiselle Sovcomflot -nimiselle varustamolle. Työn tavoitteena oli toteuttaa yleisesti sovellettavissa oleva ohjeistus laivan integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönottoon. Työssä käsitellään yleisesti laivan automaatiota ja siihen vaikuttavia ja sitä määrittäviä tekijöitä. Käyttöönottoprosessi käsitellään työssä tehdaskokeista laivan luovutukseen asti kestävänä prosessina.
Helsingin telakalla automaation käyttöönoton vastuu oli tämän työn valmistumisen aikana siirtymässä automaatiosuunnittelusta tuotannon sähkövarusteluosastolle. Sitä kautta syntyi tarve automaation käyttöönoton ohjeistukselle ja perustavanlaatuisen selvityksen tekemiselle laivan integroidusta automaatiojärjestelmästä.
Tämän työn aikana käytiin läpi laivan integroidun automaatiojärjestelmän tehdaskokeet ja käyttöönottoprosessi työnjohtajan näkökulmasta. Laivan integroidun automaatiojärjestelmän kaikki vaiheet käytiin työn aikana läpi kenttätasolla, järjestelmän valmistuttua osallistuttiin siihen liittyviin laituri- ja merikokeisiin telakan edustajana. Integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönotossa noudatettiin luokituslaitoksen sääntöjä ja laivaerittelyä, jotka pohjautuvat kansainvälisen merenkulkualan kattojärjestön pääsäännöstöön ja tilaajan vaatimuksiin.
Tämän insinöörityön tuloksena syntyi kattava katsaus laivan integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönottoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tätä ohjeistusta tullaan käyttämään Helsingin telakalla sähkövarustelussa ja koekäytössä automaatiojärjestelmiin liittyvissä työtehtävissä.
Helsingin telakalla automaation käyttöönoton vastuu oli tämän työn valmistumisen aikana siirtymässä automaatiosuunnittelusta tuotannon sähkövarusteluosastolle. Sitä kautta syntyi tarve automaation käyttöönoton ohjeistukselle ja perustavanlaatuisen selvityksen tekemiselle laivan integroidusta automaatiojärjestelmästä.
Tämän työn aikana käytiin läpi laivan integroidun automaatiojärjestelmän tehdaskokeet ja käyttöönottoprosessi työnjohtajan näkökulmasta. Laivan integroidun automaatiojärjestelmän kaikki vaiheet käytiin työn aikana läpi kenttätasolla, järjestelmän valmistuttua osallistuttiin siihen liittyviin laituri- ja merikokeisiin telakan edustajana. Integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönotossa noudatettiin luokituslaitoksen sääntöjä ja laivaerittelyä, jotka pohjautuvat kansainvälisen merenkulkualan kattojärjestön pääsäännöstöön ja tilaajan vaatimuksiin.
Tämän insinöörityön tuloksena syntyi kattava katsaus laivan integroidun automaatiojärjestelmän käyttöönottoon ja siihen vaikuttaviin tekijöihin. Tätä ohjeistusta tullaan käyttämään Helsingin telakalla sähkövarustelussa ja koekäytössä automaatiojärjestelmiin liittyvissä työtehtävissä.