Markkinointi Z-sukupolvelle : Kuinka tämän nuoren sukupolven tavoittaa?
Harju, Kristian; Yliviitala, Heini (2017)
Harju, Kristian
Yliviitala, Heini
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239835
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239835
Tiivistelmä
Vuosien saatossa yritykset ja markkinoijat ovat tehneet kovasti töitä, oppiakseen tuntemaan kohderyhmänsä ja löytääkseen heille sopivat markkinoinnin keinot. Juuri kun markkinoijat ovat oppineet, kuinka nuoriso tavoitetaan, kolkuttelee uusi Z-sukupolvi jo heidän ovia. Tämä nuori sukupolvi on syntynyt digitaaliseen maailmaan, ja näin ollen oppinut tekemään asioita toisin kuin muut sukupolvet. Tämä sukupolvi haastaakin niin markkinoijat kuin yrityksetkin etsimään uusia markkinoinnin keinoja tälle tulevalle kuluttajasukupolvelle.
Opinnäytetyömme on muodoltaan tutkimuksellinen. Tavoitteena oli selvittää mistä, milloin ja millä keinoin tämän uuden digisukupolven tavoittaa parhaiten markkinoinnillisesti. Opinnäytetyömme tuotoksena tahdoimme tarjota yrityksille ja markkinoijille kattavan paketin Z-sukupolvesta yleisesti ja kehitysideoita markkinoinnin kannalta.
Tämä opinnäytetyö alkaa informatiivisella teoriaviitekehyksellä, joka pohjautuu markkinoinnin kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä tutkimuksiin Z-sukupolvesta. Opinnäytetyön toinen osa koostuu sekä kvantitatiivisesta-, että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Internetkyselynä 12–17-vuotiaille nuorille ja kvalitatiivinen tutkimus tehtiin haastattelemalla saman ikäisiä nuoria. Pyrimme saamaan kotimaista informaatiota ulkomaalaisten tutkimusten rinnalle käyttämällä näitä tutkimuksia yhdessä.
Tutkimuksissamme selvisi, että nuorten mediakulutus ja suhtautuminen mainoksiin ja mainontaan, eroaa muista sukupolvista. Nykypäivän informaatio- ja mainostulvan myötä nuoret ovat oppineet suodattamaan mainoksia tehokkaasti ja ”multitaskaamaan” niiden aikana. Sosiaalisen median myötä perinteistä mediaa ja jopa Internettiä kulutetaan yhä vähemmän. Tutkimustemme mukaan Z-sukupolven nuoret ovat ekologisempia kuluttajia, joille brändit eivät ole yhtä suuressa arvossa kuin edelliselle sukupolvelle.
Tutkimustulostemme perusteella käy ilmi, että Z-sukupolvea on kohdeltava eri tavalla kuin muita sukupolvia. Markkinoitaessa tälle sukupolvelle, on otettava huomioon heidän elämän-tyylinsä. Z-sukupolvelle markkinointi vaatii siis uudenlaista ajattelua ja lähestymistapaa.
Opinnäytetyömme on muodoltaan tutkimuksellinen. Tavoitteena oli selvittää mistä, milloin ja millä keinoin tämän uuden digisukupolven tavoittaa parhaiten markkinoinnillisesti. Opinnäytetyömme tuotoksena tahdoimme tarjota yrityksille ja markkinoijille kattavan paketin Z-sukupolvesta yleisesti ja kehitysideoita markkinoinnin kannalta.
Tämä opinnäytetyö alkaa informatiivisella teoriaviitekehyksellä, joka pohjautuu markkinoinnin kirjallisuuteen, artikkeleihin sekä tutkimuksiin Z-sukupolvesta. Opinnäytetyön toinen osa koostuu sekä kvantitatiivisesta-, että kvalitatiivisesta tutkimuksesta. Kvantitatiivinen tutkimus toteutettiin Internetkyselynä 12–17-vuotiaille nuorille ja kvalitatiivinen tutkimus tehtiin haastattelemalla saman ikäisiä nuoria. Pyrimme saamaan kotimaista informaatiota ulkomaalaisten tutkimusten rinnalle käyttämällä näitä tutkimuksia yhdessä.
Tutkimuksissamme selvisi, että nuorten mediakulutus ja suhtautuminen mainoksiin ja mainontaan, eroaa muista sukupolvista. Nykypäivän informaatio- ja mainostulvan myötä nuoret ovat oppineet suodattamaan mainoksia tehokkaasti ja ”multitaskaamaan” niiden aikana. Sosiaalisen median myötä perinteistä mediaa ja jopa Internettiä kulutetaan yhä vähemmän. Tutkimustemme mukaan Z-sukupolven nuoret ovat ekologisempia kuluttajia, joille brändit eivät ole yhtä suuressa arvossa kuin edelliselle sukupolvelle.
Tutkimustulostemme perusteella käy ilmi, että Z-sukupolvea on kohdeltava eri tavalla kuin muita sukupolvia. Markkinoitaessa tälle sukupolvelle, on otettava huomioon heidän elämän-tyylinsä. Z-sukupolvelle markkinointi vaatii siis uudenlaista ajattelua ja lähestymistapaa.