Asiakaspolku verkkosivujen kehityksen tukena
Salo, Sanna (2017)
Salo, Sanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249975
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249975
Tiivistelmä
Insinöörityössä kehitettiin taide- ja suunnittelualojen valmennuskoulutusta tarjoavan yrityksen verkkosivuja käyttäjäystävällisemmiksi ja paremmin mobiilikäyttöä tukeviksi asiakaspolun avulla. Työ rajattiin koskemaan puhelimella tapahtuvaa sivustokäyttöä, mutta myös työpöytäversio huomioitiin tarvittaessa muutoksia suunniteltaessa. Huomio keskitettiin asiakassuhteen syntymisen kannalta käyttäjän tärkeimpiin toiminnallisiin tavoitteisiin sivustolla: ensivaikutelman rakentamiseen, tiedonkeräämiseen ja kurssille ilmoittautumiseen. Sivustolle saapumista edeltävät ja ilmoittautumista seuraavat tapahtumat rajautuivat työn ulkopuolelle.
Verkkosivujen lähtötilanteen toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä selvitettiin käytettävyyden teorioiden, verkkosivuilta kertyneen data-analyysin ja käyttäjätutkimusten avulla. Yrityksen palveluiden kohderyhmään kuuluvien käyttäjien kanssa yhteistyössä tehtiin käyttöliittymän käytettävyystestejä mobiililaitteilla ja pohdittiin sivustosta syntyvää käyttökokemusta keskustelun kautta. Yleisesti testikäyttäjät kokivat sivuston mielenkiintoiseksi ja visuaalisesti miellyttäväksi. Selkeimpiä hankaluuksia käytettävyydessä ilmeni sisällön ryhmittelyssä, esimerkiksi tarjottavien kurssien vertailussa, luetun tiedon löytämisessä uudelleen ja tärkeän tiedon erottumisessa muusta sisällöstä. Sivustolla liikkumisessa käyttäjille hämmennystä herättivät esimerkiksi sisällössä esiintyvien linkkien suuri määrä ja jotkin valikon rakenteen yksityiskohdat. Ilmoittautuminen koettiin pieniä lisätietoja koskevia toivomuksia huolimatta helpoksi ja toimivaksi.
Selvityksistä syntyneen käyttäjätiedon pohjalta koostettiin lista sivuston kehitystä kaipaavista kohdista, joita olivat esimerkiksi etusivun sisällön suuri määrä ja tarjolla olevien kurssien esittelyrakenteen epäselvyys. Lisäksi tehtiin asiakaspolkua kuvaava kaavio, joka esittelee erilaisten käyttäjäryhmien toimintaa sivuilla ja käyttäjien kokemusta käytön eri vaiheissa. Asiakaspolkumallia ja kehityskohteiden listaa mukaillen ratkaisumahdollisuuksista tehtiin toiminnallisia prototyyppejä.
Muutokset toteutetaan verkkosivujen tuotantoympäristöön prototyyppien pohjalta insinöörityön ulkopuolella.
Verkkosivujen lähtötilanteen toimivuutta ja helppokäyttöisyyttä selvitettiin käytettävyyden teorioiden, verkkosivuilta kertyneen data-analyysin ja käyttäjätutkimusten avulla. Yrityksen palveluiden kohderyhmään kuuluvien käyttäjien kanssa yhteistyössä tehtiin käyttöliittymän käytettävyystestejä mobiililaitteilla ja pohdittiin sivustosta syntyvää käyttökokemusta keskustelun kautta. Yleisesti testikäyttäjät kokivat sivuston mielenkiintoiseksi ja visuaalisesti miellyttäväksi. Selkeimpiä hankaluuksia käytettävyydessä ilmeni sisällön ryhmittelyssä, esimerkiksi tarjottavien kurssien vertailussa, luetun tiedon löytämisessä uudelleen ja tärkeän tiedon erottumisessa muusta sisällöstä. Sivustolla liikkumisessa käyttäjille hämmennystä herättivät esimerkiksi sisällössä esiintyvien linkkien suuri määrä ja jotkin valikon rakenteen yksityiskohdat. Ilmoittautuminen koettiin pieniä lisätietoja koskevia toivomuksia huolimatta helpoksi ja toimivaksi.
Selvityksistä syntyneen käyttäjätiedon pohjalta koostettiin lista sivuston kehitystä kaipaavista kohdista, joita olivat esimerkiksi etusivun sisällön suuri määrä ja tarjolla olevien kurssien esittelyrakenteen epäselvyys. Lisäksi tehtiin asiakaspolkua kuvaava kaavio, joka esittelee erilaisten käyttäjäryhmien toimintaa sivuilla ja käyttäjien kokemusta käytön eri vaiheissa. Asiakaspolkumallia ja kehityskohteiden listaa mukaillen ratkaisumahdollisuuksista tehtiin toiminnallisia prototyyppejä.
Muutokset toteutetaan verkkosivujen tuotantoympäristöön prototyyppien pohjalta insinöörityön ulkopuolella.