Mercedes Me -järjestelmä
Kinnunen, Jaro (2017)
Kinnunen, Jaro
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410036
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410036
Tiivistelmä
Tässä insinöörityössä tarkastellaan uutta Mercedes Me -järjestelmää sekä suunnitellaan mielipidetutkimus asiakkaille työn tilaajan myöhempää käyttöä varten. Työn tavoitteena on koota tietoa ja kokemuksia Veholle aivan uudesta järjestelmästä Suomessa. Kyselyn avulla voidaan selvittää, miten asiakkaat ovat ottaneet vastaan uudenlaisen digitaalisen järjestelmän ja miten he omaksuvat täysin uudenlaisen ideologian auton huoltamisen suhteen. Tietoja voidaan hyödyntää tuotteiden sekä huoltopalveluiden kehittämisessä.
Itse järjestelmä on Daimlerin kehittelemä, ja se on käytössä laajalti ympäri maailmaa. Suomessa Mercedes-Benzin maahantuojana toimii Veho Oy Ab, jolla on myös koko maan kattava jälkimarkkinointiverkosto. Järjestelmä antaa asiakkaille käyttöön laajat mobiilipalvelut sekä täysin uuden tavan saada huoltopalveluita.
Järjestelmää käyttäneille asiakkaille oli tarkoitus tehdä mielipidekysely, jonka avulla kerättäisiin tietoja ja kokemuksia, mutta aivan viime hetkellä kysely päätettiin jättää lähettämättä. Sähköisen mielipidekyselyn sijaan järjestelmää käyttäneille asiakkaille tehtiin puhelinhaastattelu, joista saatiin kerättyä heidän mielipiteitään ja kokemuksiaan. Tietoja kerättiin myös automyyjiltä sekä huoltoneuvojilta, jotka ovat olleet asiakkaiden kanssa tekemisissä liittyen Mercedes Me -palveluun. Tiedot analysoitiin ja kerättiin muotoon, josta Veho voi niitä hyödyntää. Tiedot ovat salassa pidettäviä, joten niitä ei julkaista. Ne ovat työn liitteinä, ja luovutettu vain yrityksen käyttöön.
Pieneltä määrältä asiakkaita saatiin tuloksena mielipiteitä ja kokemuksia uudesta järjestelmästä. Vastaukset jakautuivat pääasiassa kahteen ryhmään. Toinen ryhmä oli perehtynyt Mercedes Me -järjestelmään ja siten tunsi sen ominaisuudet. Toisella ryhmällä ei ollut niin laajaa tietoa, jolloin se koki järjestelmän turhaksi.
Itse järjestelmä on Daimlerin kehittelemä, ja se on käytössä laajalti ympäri maailmaa. Suomessa Mercedes-Benzin maahantuojana toimii Veho Oy Ab, jolla on myös koko maan kattava jälkimarkkinointiverkosto. Järjestelmä antaa asiakkaille käyttöön laajat mobiilipalvelut sekä täysin uuden tavan saada huoltopalveluita.
Järjestelmää käyttäneille asiakkaille oli tarkoitus tehdä mielipidekysely, jonka avulla kerättäisiin tietoja ja kokemuksia, mutta aivan viime hetkellä kysely päätettiin jättää lähettämättä. Sähköisen mielipidekyselyn sijaan järjestelmää käyttäneille asiakkaille tehtiin puhelinhaastattelu, joista saatiin kerättyä heidän mielipiteitään ja kokemuksiaan. Tietoja kerättiin myös automyyjiltä sekä huoltoneuvojilta, jotka ovat olleet asiakkaiden kanssa tekemisissä liittyen Mercedes Me -palveluun. Tiedot analysoitiin ja kerättiin muotoon, josta Veho voi niitä hyödyntää. Tiedot ovat salassa pidettäviä, joten niitä ei julkaista. Ne ovat työn liitteinä, ja luovutettu vain yrityksen käyttöön.
Pieneltä määrältä asiakkaita saatiin tuloksena mielipiteitä ja kokemuksia uudesta järjestelmästä. Vastaukset jakautuivat pääasiassa kahteen ryhmään. Toinen ryhmä oli perehtynyt Mercedes Me -järjestelmään ja siten tunsi sen ominaisuudet. Toisella ryhmällä ei ollut niin laajaa tietoa, jolloin se koki järjestelmän turhaksi.