Pienet lapset päiväkodissa : Miksi vanhemmat laittavat alle 3-vuotiaat lapset päiväkotiin?
Tiilikka, Heini; Rintalahti, Kirsi (2017)
Tiilikka, Heini
Rintalahti, Kirsi
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249931
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705249931
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miksi vanhemmat laittavat alle 3-vuotiaan lapsensa päivähoitoon. Lisäksi tutkittiin, miten vanhemmat kokivat saavansa tukea päiväkodin henkilökunnalta kasvatukseen sekä vanhempien ja päiväkodin henkilökunnan mielipiteitä päiväkodin hyödyistä ja haitoista alle 3-vuotiaalle lapselle. Tutkimuksen tehtävänä oli lisätä vanhempien tietoisuutta ja mahdollisesti herättää keskustelua aiheesta.
Teoriaosuus käsittelee päiväkotia, sen henkilökuntaa, omahoitajuutta ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Lisäksi teoriassa tarkastellaan varhaiskasvatuslakia, subjektiivista päivähoito-oikeutta ja sen rajaamista, päiväkodin hyötyjä ja haittoja alle 3-vuotiaalle lapselle sekä kiintymyssuhdeteoriaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahdesta eri vaasalaisesta päiväkodista alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmilta. Lisäksi varhaiskasvatushenkilökunnalta kysyttiin kyselylomakkeiden avulla heidän mielipiteitään päiväkodin hyödyistä ja haitoista alle 3-vuotiaalle lapselle. Henkilökunnan vastauksia verrattiin vanhempien vastauksiin samasta aiheesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vanhemmat vievät alle 3-vuotiaan lapsensa päivähoitoon pääosin töiden ja taloudellisten syiden takia. Verrattaessa vanhempien vastauksia henkilökunnan omiin päiväkodin hyödyistä ja haitoista, erosivat ne toisistaan monin paikoin.
Teoriaosuus käsittelee päiväkotia, sen henkilökuntaa, omahoitajuutta ja yhteistyötä huoltajien kanssa. Lisäksi teoriassa tarkastellaan varhaiskasvatuslakia, subjektiivista päivähoito-oikeutta ja sen rajaamista, päiväkodin hyötyjä ja haittoja alle 3-vuotiaalle lapselle sekä kiintymyssuhdeteoriaa. Tutkimuksessa käytettiin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla kahdesta eri vaasalaisesta päiväkodista alle 3-vuotiaiden lasten vanhemmilta. Lisäksi varhaiskasvatushenkilökunnalta kysyttiin kyselylomakkeiden avulla heidän mielipiteitään päiväkodin hyödyistä ja haitoista alle 3-vuotiaalle lapselle. Henkilökunnan vastauksia verrattiin vanhempien vastauksiin samasta aiheesta.
Tutkimustuloksista kävi ilmi, että vanhemmat vievät alle 3-vuotiaan lapsensa päivähoitoon pääosin töiden ja taloudellisten syiden takia. Verrattaessa vanhempien vastauksia henkilökunnan omiin päiväkodin hyödyistä ja haitoista, erosivat ne toisistaan monin paikoin.