Osaamiskartta. : Työväline osaamisen johtamiseen koti- ja laitoshoidon osastolla
Lindholm, Maria (2017)
Lindholm, Maria
Vaasan ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410129
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052410129
Tiivistelmä
Kehittämistehtävän tavoitteena oli selvittää osaston henkilökunnan osaamisen tilaa tällä hetkellä sekä sitä osaamista, mitä he omasta mielestään tulevat tarvitsemaan tulevaisuudessa. Kehittämistehtävässä haluttiin selvittää myös motivaation ja palautteen merkitystä osaamisen johtamisessa. Kehittämistehtävän lopputuotoksena valmistui osaamiskartta. Osaamiskartta on työkalu, jonka avulla esimies pystyy paremmin kehittämään ja hyödyntämään osaamisen johtamista ja laadukkaan hoitotyön kehittämistä osastollaan. Osaamiskartan avulla henkilökunta pystyy konkreettisesti osoittamaan osaamisensa tason sekä asettamaan tavoitteita omalle osaamisensa kehittämiselle. Osaamiskartta toimii henkilökunnan ja esimiehen tukena osaamisen arvioinnissa ja kehittämisessä. Osaamiskartan kehittämisessä käytettiin idealaatikon ja teemahaastattelun tuloksia.
Teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisesta, osaamisen johtamisen historiasta ja osaamisen johtamisen muutoksesta sekä motivaation ja palauteen merkityksestä osaamisen johtamisessa. Lisäksi tarkastellaan osaamiskarttaa osaamisen johtamisen tukena. Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, joka toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmällä. Aineisto kerättiin laadullisella menetelmällä idealaatikolla sekä teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan henkilökunnalla on tällä hetkellä laaja-alaista osaamista perushoidosta, erilaisista hoitotoimenpiteistä sekä lääkehoidosta. Heillä on tietoa erilaisista sairauksista ja erityisosaamista neurologisen potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja kuntoutuksesta. Laaja-alainen moniammatillinen yhteistyö kuuluu olennaisena osana heidän työhönsä. He käyttävät kuntouttavaa työotetta hoitotyössä. Tulevaisuudessa henkilökunta toivoi enemmän syventävää tietoa neurologisista ja traumatologisista potilaista. Koulutusta toivottiin kinestetiikasta, siirtotekniikoista ja asentohoidosta sekä vuorovaikutustaidoista. Osaston arvot; yhteistyö, yksilöllisyys, kunnioitus ja ammatillisuus näkyivät henkilökunnan työskentelyssä. Ammatillisen osaamisen edistämistä, kehittämistä ja sen arviointia pidettiin tärkeänä. Koulutuksen merkitystä ammattitaidolle ja ammatillisuuteen pidettiin merkittävänä. Tulosten mukaan monipuolinen ja palkitseva työ motivoi henkilöstöä ja työstä saatua palautetta pidettiin merkityksellisenä.
Teoreettinen viitekehys koostuu osaamisen johtamisesta, osaamisen johtamisen historiasta ja osaamisen johtamisen muutoksesta sekä motivaation ja palauteen merkityksestä osaamisen johtamisessa. Lisäksi tarkastellaan osaamiskarttaa osaamisen johtamisen tukena. Opinnäytetyö oli kehittämistehtävä, joka toteutettiin toimintatutkimuksen menetelmällä. Aineisto kerättiin laadullisella menetelmällä idealaatikolla sekä teemahaastattelulla. Aineisto analysoitiin sisällönanalyysilla.
Tulosten mukaan henkilökunnalla on tällä hetkellä laaja-alaista osaamista perushoidosta, erilaisista hoitotoimenpiteistä sekä lääkehoidosta. Heillä on tietoa erilaisista sairauksista ja erityisosaamista neurologisen potilaan kokonaisvaltaisesta hoidosta ja kuntoutuksesta. Laaja-alainen moniammatillinen yhteistyö kuuluu olennaisena osana heidän työhönsä. He käyttävät kuntouttavaa työotetta hoitotyössä. Tulevaisuudessa henkilökunta toivoi enemmän syventävää tietoa neurologisista ja traumatologisista potilaista. Koulutusta toivottiin kinestetiikasta, siirtotekniikoista ja asentohoidosta sekä vuorovaikutustaidoista. Osaston arvot; yhteistyö, yksilöllisyys, kunnioitus ja ammatillisuus näkyivät henkilökunnan työskentelyssä. Ammatillisen osaamisen edistämistä, kehittämistä ja sen arviointia pidettiin tärkeänä. Koulutuksen merkitystä ammattitaidolle ja ammatillisuuteen pidettiin merkittävänä. Tulosten mukaan monipuolinen ja palkitseva työ motivoi henkilöstöä ja työstä saatua palautetta pidettiin merkityksellisenä.