Pohjoismaiden suurimpien LAN-tapahtumien markkinointikeinojen vertailu: Assembly vs. DreamHack
Mertanen, Vilma (2017)
Mertanen, Vilma
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610472
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610472
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa pohjoismaiden suurimpien LAN-tapahtumien, Suomen Assemblyn ja Ruotsin DreamHackin markkinointikeinoja. Kerättyä tietoa vertailtiin julkisesti saatavilla oleviin tietoihin kuten kävijämääriin, sekä tykkäyksiin ja jakoihin sosiaalisessa mediassa.
Viitekehyksessä käytiin läpi teoriaa markkinoinnin perusteista tapahtumamarkkinointiin sekä some-markkinointiin, ja kerrottiin oleellisia huomioon otettavia faktoja sekä osattavia asioita markkinoinnin onnistumisen kannalta. Opinnäytetyön hyödyllisyyden mielessä pitäen teoriassa käsiteltiin myös mahdollisia eri some-kanavien lisätyökaluja, sekä olennaisia myyntiä parantavia tekijöitä.
Tapahtumamarkkinointia käsiteltiin tapahtuman järjestämisen kannalta kattavasti, ja samoin tehtiin myös some-markkinoinnin kanssa. Jokainen alan kannalta hyödyllinen some-kanava käytiin läpi yksi kerrallaan, ja ne löytyvät omien otsikkojensa alta. Johtopäätöksissä käydään löydöksiä läpi yksityiskohtaisemmin, kerrotaan parannusehdotuksia sekä käsitellään tulevaisuuden näkymiä tapahtumien kannalta.
Opinnäytetyö tehtiin mielenkiinnon ja tapahtumamarkkinoinnin osaamisen perusteella ilman varsinaista toimeksiantoa. Työn halutaan mahdollisesti tarjoavan hyödyllistä tietoa suomalaiselle Assemblylle, ja tätä kautta tukevan suomalaista pelialaa. Opinnäytetyön kirjoittaja ehdottaakin tapahtumien markkinointisuunnitelmien tarkastamista sekä päivittämistä, jotta kaikista kanavista saataisiin maksimaaliset hyödyt.
Viitekehyksessä käytiin läpi teoriaa markkinoinnin perusteista tapahtumamarkkinointiin sekä some-markkinointiin, ja kerrottiin oleellisia huomioon otettavia faktoja sekä osattavia asioita markkinoinnin onnistumisen kannalta. Opinnäytetyön hyödyllisyyden mielessä pitäen teoriassa käsiteltiin myös mahdollisia eri some-kanavien lisätyökaluja, sekä olennaisia myyntiä parantavia tekijöitä.
Tapahtumamarkkinointia käsiteltiin tapahtuman järjestämisen kannalta kattavasti, ja samoin tehtiin myös some-markkinoinnin kanssa. Jokainen alan kannalta hyödyllinen some-kanava käytiin läpi yksi kerrallaan, ja ne löytyvät omien otsikkojensa alta. Johtopäätöksissä käydään löydöksiä läpi yksityiskohtaisemmin, kerrotaan parannusehdotuksia sekä käsitellään tulevaisuuden näkymiä tapahtumien kannalta.
Opinnäytetyö tehtiin mielenkiinnon ja tapahtumamarkkinoinnin osaamisen perusteella ilman varsinaista toimeksiantoa. Työn halutaan mahdollisesti tarjoavan hyödyllistä tietoa suomalaiselle Assemblylle, ja tätä kautta tukevan suomalaista pelialaa. Opinnäytetyön kirjoittaja ehdottaakin tapahtumien markkinointisuunnitelmien tarkastamista sekä päivittämistä, jotta kaikista kanavista saataisiin maksimaaliset hyödyt.