Tehokkaamman valikoiman rakentaminen vähittäiskaupassa : Tehokkaamman hyllykuvan rakentaminen
Räsänen, Heikki (2017)
Räsänen, Heikki
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610356
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610356
Tiivistelmä
Tämä kehittämistehtävä tehtiin Kesko Oyj:lle, joka yhdeksässä maassa toimiva kaupan alan palveluyritys. Kehittämistehtävän tavoitteena oli tutkia ja kehittää kaupan oman valikoiman valikoimahallintaa asiakaslähtöisemmäksi tilanhallinnan keinoin.
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytetty teoria perustuu valikoimanhallinnan ja tilaus-toimitusketjun teorioihin sekä asiakaslähtöisen kysynnän teoriaan.
Nykytila-analyysin perusteella päätettiin, että kaupan oma tuotevalikoima ei ole kaikkein tehokkain. Ensisijaisesti pyrittiin tutkia kaupan oman valikoiman hallintaa ja myyntejä sekä tämän perusteella tuoda kaupalle uusi valikoima joka on tehokkaampi.
Tutkimuksessa löydettiin tietoa kaupan oman valikoiman myynneistä, jonka jälkeen pystyt-tiin parantamaan kaupan omaa valikoimahallintaa. Tutkimustuloksena saatiin ehdotus kuin-ka parantaa kaupan valikoimaa.
Jatkokehittämiskohteena tälle kehittämistehtävälle on selkeästi jo nyt havaittu tarve paran-taa yksinkertaisella työkalulla kaupan oman valikoiman hallintaa. Tämän pilottiprojektin jälkeen on tarkoitus alkaa kartoittamaan muiden myymälöiden valikoimanhallintaa ja parantamaan niitä.
Tutkimuksen lähestymistapana oli toimintatutkimus. Tutkimuksessa käytettiin sekä laadullisia että määrällisiä tutkimusmenetelmiä ja -mittareita. Kehittämistehtävässä käytetty teoria perustuu valikoimanhallinnan ja tilaus-toimitusketjun teorioihin sekä asiakaslähtöisen kysynnän teoriaan.
Nykytila-analyysin perusteella päätettiin, että kaupan oma tuotevalikoima ei ole kaikkein tehokkain. Ensisijaisesti pyrittiin tutkia kaupan oman valikoiman hallintaa ja myyntejä sekä tämän perusteella tuoda kaupalle uusi valikoima joka on tehokkaampi.
Tutkimuksessa löydettiin tietoa kaupan oman valikoiman myynneistä, jonka jälkeen pystyt-tiin parantamaan kaupan omaa valikoimahallintaa. Tutkimustuloksena saatiin ehdotus kuin-ka parantaa kaupan valikoimaa.
Jatkokehittämiskohteena tälle kehittämistehtävälle on selkeästi jo nyt havaittu tarve paran-taa yksinkertaisella työkalulla kaupan oman valikoiman hallintaa. Tämän pilottiprojektin jälkeen on tarkoitus alkaa kartoittamaan muiden myymälöiden valikoimanhallintaa ja parantamaan niitä.