Markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten kielitaidon tarve pääkaupunkiseudulla
Honkanen, Jalmari (2017)
Honkanen, Jalmari
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510251
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510251
Tiivistelmä
Nykyään kielet ovat osa jokaisen arkea ja työtehtävissä tarvitaan monipuolista kielitaitoa. Opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää, mitä kieliä pääkaupunkiseudulla työskentelevät markkinoinnin ja myynnin ammatissa työskentelevät ihmiset tarvitsevat. Sivutavoitteena oli verrata tutkimuksen tuloksia paikallisten liiketalouden koulutusohjelmaa tarjoavien ammattikorkeakoulujen kielivalikoimaan ja näin selvittää, kohtaavatko yritysten kielten kysyntä ja koulujen kielitarjonta toisensa. Tutkimuksessa pyrittiin myös selvittämään ja huomioimaan pääkaupunkiseudun erityispiirteet.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee aiemmin tehtyjä tutkimuksia kielitaidon tarpeesta, joista pääasiallinen lähde on Elinkeinoelämän keskusliiton tekemä tutkimus. Teoriaosuus myös sivuaa aiheita kuten ammattikorkeakoulujen kieltenopetus ja eri kielien rooli Suomessa liike-elämän näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin verkkokyselyllä helmi-maaliskuun aikana vuonna 2017. Kyselyyn vastasi 82 markkinoinnin ja myynnin ammattilaista pääkaupunkiseudulta. Tutkittavat edustivat kattavasti molempia aloja, osan tehdessä kumpaakin työtä. Aineiston analysointi tapahtui aihealueittain.
Tutkimustulosten perusteella markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten tärkein kieli suomen jälkeen on englanti, jonka osaamista pidetään jo itsestäänselvyytenä ja osana ammattitaitoa. Tästä huolimatta englannin kielen merkityksen uskotaan kasvavan edelleen tulevina vuosina. Seuraavaksi tärkeimmät kielet olivat tulosten valossa ruotsi, saksa ja venäjä. Etenkin venäjän kielen uskotaan tulevaisuudessa kasvattavan merkitystään. Tutkimuksen tulokset vastaavat Suomessa aiemmin tehtyjä selvityksiä kielitaidon tarpeesta ja tulevaisuuden näkymistä yrityksissä.
Ammattikorkeakoulujen tarjoama kielivalikoima vuoden 2017 keväällä on hyvä, mutta kattaa lähinnä tärkeimmät eurooppalaiset kielet. Kiinan kielen ottaminen laajemmin opetukseen voisi olla arvokas lisä.
Opinnäytetyön teoriaosuus käsittelee aiemmin tehtyjä tutkimuksia kielitaidon tarpeesta, joista pääasiallinen lähde on Elinkeinoelämän keskusliiton tekemä tutkimus. Teoriaosuus myös sivuaa aiheita kuten ammattikorkeakoulujen kieltenopetus ja eri kielien rooli Suomessa liike-elämän näkökulmasta.
Tutkimuksessa käytettiin pääasiassa kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto tutkimukseen kerättiin verkkokyselyllä helmi-maaliskuun aikana vuonna 2017. Kyselyyn vastasi 82 markkinoinnin ja myynnin ammattilaista pääkaupunkiseudulta. Tutkittavat edustivat kattavasti molempia aloja, osan tehdessä kumpaakin työtä. Aineiston analysointi tapahtui aihealueittain.
Tutkimustulosten perusteella markkinoinnin ja myynnin ammattilaisten tärkein kieli suomen jälkeen on englanti, jonka osaamista pidetään jo itsestäänselvyytenä ja osana ammattitaitoa. Tästä huolimatta englannin kielen merkityksen uskotaan kasvavan edelleen tulevina vuosina. Seuraavaksi tärkeimmät kielet olivat tulosten valossa ruotsi, saksa ja venäjä. Etenkin venäjän kielen uskotaan tulevaisuudessa kasvattavan merkitystään. Tutkimuksen tulokset vastaavat Suomessa aiemmin tehtyjä selvityksiä kielitaidon tarpeesta ja tulevaisuuden näkymistä yrityksissä.
Ammattikorkeakoulujen tarjoama kielivalikoima vuoden 2017 keväällä on hyvä, mutta kattaa lähinnä tärkeimmät eurooppalaiset kielet. Kiinan kielen ottaminen laajemmin opetukseen voisi olla arvokas lisä.