Esillepano- ja tilanhallintapalveluiden kehittäminen
Junnila, Rauna (2017)
Junnila, Rauna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510224
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää kohdeyrityksen esillepano- ja tilanhallinta palveluja palveluiden kehittämisen menetelmien avulla. Kohdeyritys oli opinnäytetyön käynnistymisen aikoihin uusi, vain puoli vuotta olemassa ollut yritys, joka tuotti erilaisia tilanhallinnan palveluita vähittäiskaupassa toimiville yrityksille. Yritys oli kohdistanut palvelunsa erityisesti käyttötavarakaupan alalla toimiville yrityksille.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä sovellettiin toimintatutkimuksen yleisiä vaiheita: toiminnan suunnittelu, muutoksen toteutus sekä muutoksen vaikutuksen seuranta ja arviointi. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 – kevään 2017 välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjaksi valikoitui tilanhallinnan ja palveluiden tuotteistamisen teoriat. Palveluiden kehittämistä kutsutaan useilla eri nimillä. Näistä tunnetuimpia ja vakiintuneita nimiä ovat palvelumuotoilu, palvelun tuotteistaminen, tarinallistaminen ja tunnelmamuotoilu. Nimiä palveluiden kehittämiselle on yhtä monta, kuin on tarjoajaakin. Kaikissa näissä menetelmissä on tavoitteena sama asia. Saada palvelu paketoitua tiukempaan ja määrämuotoiseen formaattiin, jolloin palvelun myyminen ja markkinoiminen helpottuvat ja tätä kautta yrityksen myynti ja tuotto paranevat. Jokainen näistä palvelun kehittämisen menetelmistä lähestyykin kehittämistä aavistuksen eri näkökulmasta ja eri fokuksella.
Kehittämistehtävässä selvitettiin kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeita kyselyn avulla sekä luotiin yritykselle tuotteistusprosessi, jonka avulla tuotteistettiin koko yrityksen palvelutarjonta uusiksi (sisäinen tuotteistus) sekä valittiin tarkemman ulkoisen tuotteistuksen kohteeksi yksi uusista palveluista. Opinnäytetyön tärkein oivallus oli miten palvelun arvo syntyy hyödyn ja hinnan välisestä erotuksesta.
Opinnäytetyö toteutettiin toimintatutkimuksena ja siinä sovellettiin toimintatutkimuksen yleisiä vaiheita: toiminnan suunnittelu, muutoksen toteutus sekä muutoksen vaikutuksen seuranta ja arviointi. Opinnäytetyö toteutettiin syksyn 2016 – kevään 2017 välisenä aikana.
Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen pohjaksi valikoitui tilanhallinnan ja palveluiden tuotteistamisen teoriat. Palveluiden kehittämistä kutsutaan useilla eri nimillä. Näistä tunnetuimpia ja vakiintuneita nimiä ovat palvelumuotoilu, palvelun tuotteistaminen, tarinallistaminen ja tunnelmamuotoilu. Nimiä palveluiden kehittämiselle on yhtä monta, kuin on tarjoajaakin. Kaikissa näissä menetelmissä on tavoitteena sama asia. Saada palvelu paketoitua tiukempaan ja määrämuotoiseen formaattiin, jolloin palvelun myyminen ja markkinoiminen helpottuvat ja tätä kautta yrityksen myynti ja tuotto paranevat. Jokainen näistä palvelun kehittämisen menetelmistä lähestyykin kehittämistä aavistuksen eri näkökulmasta ja eri fokuksella.
Kehittämistehtävässä selvitettiin kohdeyrityksen asiakkaiden tarpeita kyselyn avulla sekä luotiin yritykselle tuotteistusprosessi, jonka avulla tuotteistettiin koko yrityksen palvelutarjonta uusiksi (sisäinen tuotteistus) sekä valittiin tarkemman ulkoisen tuotteistuksen kohteeksi yksi uusista palveluista. Opinnäytetyön tärkein oivallus oli miten palvelun arvo syntyy hyödyn ja hinnan välisestä erotuksesta.