Tahkon alueen markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa
Niiranen, Sanna-Mari (2017)
Niiranen, Sanna-Mari
Savonia-ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810649
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810649
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Tahkon alueen yritysten markkinoinnin kehittäminen sosiaalisessa mediassa ja toimeksi-antajana työssä toimi Tahkon Tapahtumahanke. Tahko on Pohjois-Savossa sijaitseva monipuolinen matkailukeskus, jonka toiminta keskittyy pääasiassa talvikauteen. Opinnäytetyö on osa Tahkon Tapahtumahanketta, jonka tavoit-teena on kehittää alueen yritysten yhteistyötä ja tätä kautta tehdä Tahkon alueesta entistä vetovoimaisempi alue tapahtumien järjestämiseen ympäri vuoden. Tämän työn tavoitteena oli kehittää erityisesti alueen yritysten markki-nointiosaamista sosiaalisessa mediassa. Työn tarkoituksena oli selvittää teemahaastatteluiden avulla Tahkon asiak-kailta, seuraavatko he jo Tahkon alueen yrittäjiä sosiaalisessa mediassa, minkälaista sisältöä he hakevat sekä mis-sä sosiaalisen median kanavissa he vaikuttavat. Tämän jälkeen tulokset analysoitiin ja kehitysehdotukset annettiin niin yleisesti kuin toimialakohtaisesti.
Teoriaviitekehys koostui pääasiassa markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Tämä teoria auttaa alueen yrittäjiä kehittämään markkinointiaan, ja haastattelut täydensivät tietoa alueen asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Työ toteu-tettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastatteluissa otettiin selvää asiakkaiden taustoista, jotta saatiin selville, millainen markkinoinnin kohderyhmä on ja onko aiemmin hiihtokeskus-ten pääkohderyhmäksi luokiteltu ryhmä muuttunut. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, koska työssä ha-luttiin laajoja avoimia vastauksia eri aihepiireihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alueen yrityksillä oli paljon kehitettävää sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa, sillä suurin osa haastateltavista eivät olleet ta-vanneet montaa Tahkon alueen toimijaa sosiaalisessa mediassa. Ne yritykset, jotka haastatteluissa mainittiin tutuik-si toimijoiksi sosiaalisessa mediassa, olivat panostaneet erityisen paljon sosiaalisen median markkinointiin. Lopputu-loksena saatiin käyttökelpoinen kuvaus Tahkon asiakkaista, heidän käyttäytymisestään sosiaalisessa mediassa sekä heidän kolme käytetyintä sosiaalisen median kanavaa. Alueen yritykset pystyvät hyödyntämään haastattelututki-muksen tuloksia oman yrityksen markkinoinnin kehittämisessä.
Teoriaviitekehys koostui pääasiassa markkinoinnista ja sosiaalisesta mediasta. Tämä teoria auttaa alueen yrittäjiä kehittämään markkinointiaan, ja haastattelut täydensivät tietoa alueen asiakkaista ja heidän tarpeistaan. Työ toteu-tettiin kvalitatiivisena tutkimuksena ja haastattelut suoritettiin teemahaastatteluina. Haastatteluissa otettiin selvää asiakkaiden taustoista, jotta saatiin selville, millainen markkinoinnin kohderyhmä on ja onko aiemmin hiihtokeskus-ten pääkohderyhmäksi luokiteltu ryhmä muuttunut. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina, koska työssä ha-luttiin laajoja avoimia vastauksia eri aihepiireihin. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että alueen yrityksillä oli paljon kehitettävää sosiaalisen median hyödyntämisestä markkinoinnissa, sillä suurin osa haastateltavista eivät olleet ta-vanneet montaa Tahkon alueen toimijaa sosiaalisessa mediassa. Ne yritykset, jotka haastatteluissa mainittiin tutuik-si toimijoiksi sosiaalisessa mediassa, olivat panostaneet erityisen paljon sosiaalisen median markkinointiin. Lopputu-loksena saatiin käyttökelpoinen kuvaus Tahkon asiakkaista, heidän käyttäytymisestään sosiaalisessa mediassa sekä heidän kolme käytetyintä sosiaalisen median kanavaa. Alueen yritykset pystyvät hyödyntämään haastattelututki-muksen tuloksia oman yrityksen markkinoinnin kehittämisessä.