Yritysanalyysi Burger-In Oy:stä
Leiviskä, Mila (2017)
Leiviskä, Mila
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610513
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052610513
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä yritysanalyysi Burger-In Oy:stä. Yrityksen toimintaa tarkastellaan kannattavuuden, vakavaraisuuden sekä maksuvalmiuden tunnuslukuja hyödyntäen. Tunnuslukuja vertailtiin kilpailijan vastaaviin saatavilla oleviin lukuihin. Taloudellisen näkökulman lisäksi opinäytetyössä havainnoidaan yrityksen toimintaympäristöä tarkoituksena analysoida sitä käyttäen apuna PESTE- ja SWOT-analysointityökaluja. Valitut tunnusluvut perustuivat niiden saatavuuteen.
Opinnäytetyön kirjoittamisen tukena käytettiin alan ammattikirjallisuutta, kirjanpitolakia sekä saatavilla olevaa yrityksen tilinpäätösaineistoa. Opinnäytetyö hyödyntää sekundäärilähteitä ja on sekundääritutkimus. Tutkittava yritys ei tehnyt yhteistyötä tämän opinnäytetyön kirjoittajan kanssa eikä työllä ollut ulkoista toimeksiantajaa. Lähteinä hyödynnettiin sekä yrityksen virallisia internet-sivuja että Suomen Asiakastiedosta saatavilla olevaa informaatiota.
Burger-In Oy:n liiketoiminta on pitkällä aikavälillä pysynyt kannattavana. Yrityksen vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnuslukujen arvot ovat toimialan tavoitteessa tai sen yli. Burger-In Oy on laajentanut toimintaansa pelkästään tämän opinnäytetyön kirjoittamisen aikana kahteen uuteen maahan. Koko ketjun myynti kasvoi vuonna 2016 5,6 prosenttia ja mobiilisovelluksen kehittäminen on osoittautunut kannattavaksi sen satojen tuhansien latauskertojen ansiosta.
Opinnäytetyön kirjoittamisen tukena käytettiin alan ammattikirjallisuutta, kirjanpitolakia sekä saatavilla olevaa yrityksen tilinpäätösaineistoa. Opinnäytetyö hyödyntää sekundäärilähteitä ja on sekundääritutkimus. Tutkittava yritys ei tehnyt yhteistyötä tämän opinnäytetyön kirjoittajan kanssa eikä työllä ollut ulkoista toimeksiantajaa. Lähteinä hyödynnettiin sekä yrityksen virallisia internet-sivuja että Suomen Asiakastiedosta saatavilla olevaa informaatiota.
Burger-In Oy:n liiketoiminta on pitkällä aikavälillä pysynyt kannattavana. Yrityksen vakavaraisuuden ja maksuvalmiuden tunnuslukujen arvot ovat toimialan tavoitteessa tai sen yli. Burger-In Oy on laajentanut toimintaansa pelkästään tämän opinnäytetyön kirjoittamisen aikana kahteen uuteen maahan. Koko ketjun myynti kasvoi vuonna 2016 5,6 prosenttia ja mobiilisovelluksen kehittäminen on osoittautunut kannattavaksi sen satojen tuhansien latauskertojen ansiosta.