ICT-myyntiprojektin läpivienti
Joukahainen, Tomi; Takala, Tomi (2017)
Joukahainen, Tomi
Takala, Tomi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810611
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on ICT-myyntiprojektin läpivieminen. Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, ja tarkoituksena oli tuottaa opas aloittelevalle ICT-ratkaisumyyjälle. Työllä ei ollut toimeksiantajaa. Työ tehtiin tekijöiden oman mielenkiinnon pohjalta.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osuuden ja erillisen oppaan ICT-ratkaisumyyjälle. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön kuuluu oppimispäiväkirja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas, jonka sisältö olisi tiivis ja helppolukuinen. Tarkoituksena oli tuoda ne asiat esille, joita ICT-ratkaisumyyjän tulee myyntiprojektissa tietää ja hallita. Oppaan tarkoituksena oli yksinkertaistaa myyntiprojektin etenemistä ja toimia opastavana oppaana lukijalle. Oppaassa edetään kronologisessa järjestyksessä asiakkaan valinnasta ratkaisun toimitukseen.
Opinnäytetyön teoreettisina lähteinä on käytetty alan ajankohtaista kirjallisuutta, joka käsittelee myyntiä, projekteja ja ICT:tä. Työn teoriaosuudessa on käsitelty niin myynnin eri osa alueita kuin projektia ohjausmallin kautta sekä ICT:tä. Työn teorian tueksi tehtiin kaksi kappaletta asiantuntijahaastatteluja.
Opinnäytetyön toiminnallisena lopputuloksena syntyi tiivis ja käytännön läheinen opas, jossa esitetään eräs tapa myyntiprojektin läpivientiin. Opasta voidaan käyttää myyntiprojektien läpiviemisen tukena.
Opinnäytetyö sisältää teoreettisen osuuden ja erillisen oppaan ICT-ratkaisumyyjälle. Näiden lisäksi opinnäytetyöhön kuuluu oppimispäiväkirja.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa opas, jonka sisältö olisi tiivis ja helppolukuinen. Tarkoituksena oli tuoda ne asiat esille, joita ICT-ratkaisumyyjän tulee myyntiprojektissa tietää ja hallita. Oppaan tarkoituksena oli yksinkertaistaa myyntiprojektin etenemistä ja toimia opastavana oppaana lukijalle. Oppaassa edetään kronologisessa järjestyksessä asiakkaan valinnasta ratkaisun toimitukseen.
Opinnäytetyön teoreettisina lähteinä on käytetty alan ajankohtaista kirjallisuutta, joka käsittelee myyntiä, projekteja ja ICT:tä. Työn teoriaosuudessa on käsitelty niin myynnin eri osa alueita kuin projektia ohjausmallin kautta sekä ICT:tä. Työn teorian tueksi tehtiin kaksi kappaletta asiantuntijahaastatteluja.
Opinnäytetyön toiminnallisena lopputuloksena syntyi tiivis ja käytännön läheinen opas, jossa esitetään eräs tapa myyntiprojektin läpivientiin. Opasta voidaan käyttää myyntiprojektien läpiviemisen tukena.