Työntekijän käsikirjan laatiminen ravintola Iguanalle
Bergdahl, Ida (2017)
Bergdahl, Ida
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810627
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052810627
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä ravintola Iguanalle, selkeä ja toimiva työntekijän käsikir-ja. Käsikirja toimii perehdytyksen apuvälineenä sekä työskentelyn tukena vanhemmille työn-tekijöille.
Ravintola Iguana on yksityinen ravintolayritys, johon kuuluu kaksi ravintolaa, Iguana Man-nerheimintie ja Iguana Keskuskatu. Työntekijöitä molemmissa ravintoloissa on yhteensä noin 30.
Tietoperustassa käsitellään asiakaspalvelua; mistä se koostuu ja miten se vaikuttaa asiak-kaaseen sekä sitä millaisia mahdollisia haasteita asiakaspalvelu luo työntekijälle. Tämän jälkeen käsitellään uuden työntekijän perehdyttämistä sekä erilaisia tapoja toteuttaa pereh-dyttäminen sekä sitä, millaiset tekijät ovat perehdyttämisen kompastuskiviä. Perehdyttämi-seen liittyy henkilöstöjohtamisen osalta osaamisen johtaminen sekä työhön opastamista. Tärkeänä osana ravintolassa työskentelyä ovat säädökset joista käsitellään alkoholilainsää-däntöä, elintarvikelakia sekä työturvallisuutta.
Työntekijän käsikirja toteutettiin omien työskentelykokemuksien perusteella sekä hyödyntä-mällä vanhaa käsikirjaa runkona. Loppuvaiheessa käsikirja luetutettiin kahdella vuoropäälli-köllä, joiden antaman palautteen avulla käsikirja hiottiin valmiiksi.
Työntekijän käsikirja on tarkoitettu jokaiselle Iguanassa työskentelevälle henkilölle, niin uusil-le kuin vanhoille työntekijöille. Käsikirjasta löytyy ohjeet, kuinka työskentely ravintolassa ta-pahtuu sekä tuotetietoutta.
Ravintola Iguana on yksityinen ravintolayritys, johon kuuluu kaksi ravintolaa, Iguana Man-nerheimintie ja Iguana Keskuskatu. Työntekijöitä molemmissa ravintoloissa on yhteensä noin 30.
Tietoperustassa käsitellään asiakaspalvelua; mistä se koostuu ja miten se vaikuttaa asiak-kaaseen sekä sitä millaisia mahdollisia haasteita asiakaspalvelu luo työntekijälle. Tämän jälkeen käsitellään uuden työntekijän perehdyttämistä sekä erilaisia tapoja toteuttaa pereh-dyttäminen sekä sitä, millaiset tekijät ovat perehdyttämisen kompastuskiviä. Perehdyttämi-seen liittyy henkilöstöjohtamisen osalta osaamisen johtaminen sekä työhön opastamista. Tärkeänä osana ravintolassa työskentelyä ovat säädökset joista käsitellään alkoholilainsää-däntöä, elintarvikelakia sekä työturvallisuutta.
Työntekijän käsikirja toteutettiin omien työskentelykokemuksien perusteella sekä hyödyntä-mällä vanhaa käsikirjaa runkona. Loppuvaiheessa käsikirja luetutettiin kahdella vuoropäälli-köllä, joiden antaman palautteen avulla käsikirja hiottiin valmiiksi.
Työntekijän käsikirja on tarkoitettu jokaiselle Iguanassa työskentelevälle henkilölle, niin uusil-le kuin vanhoille työntekijöille. Käsikirjasta löytyy ohjeet, kuinka työskentely ravintolassa ta-pahtuu sekä tuotetietoutta.