Sisältöä someen suunnitelmallisesti : Opas Nouhau Productions Oy:lle
Sipari, Magdalena (2017)
Sipari, Magdalena
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910726
Tiivistelmä
Toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli laatia opas sosiaalisen median sisällöntuotantoon toimeksiantajayritykselle tuotantoyhtiö Nouhau Productions Oy:lle. Yritys on ollut sosiaalisessa mediassa mukana vasta keväästä 2016 lähtien ja kaipasi selkeämpiä ideoita siitä, miten sosiaalista mediaa voitaisiin hyödyntää heidän kohdalla. Opasta varten perehdyttiin sisältömarkkinoinnin ja digitaalisen markkinoinnin teoriaan ja tutkittiin, miten muut saman alan yritykset hyödyntävät sosiaalista mediaa markkinoinnissaan ja viestinnässään. Työssä haluttiin selvittää, millä eri keinoin on mahdollista saada yritykselle lisää näkyvyyttä ja sitouttaa ihmisiä yrityksen brändiin sosiaalisen median kautta.
Opinnäytetyön viitekehys koostui sisältömarkkinoinnin, digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median teoriasta ja niiden ratkaisuista sosiaalisen median hyödyntämiseksi yrityksen viestinnässä. Viitekehyksessä käsiteltiin vain yrityksen valitsemia sosiaalisen median kanavia: miten ne eroavat toisistaan esimerkiksi kohderyhmiltään ja mitä niissä on mahdollista toteuttaa? Teoriaa haettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista, sähköisistä lähteistä, blogiteksteistä ja tilastollisista katsauksista. Lähdeaineistoon pyrittiin valitsemaan mahdollisimman ajankohtaista yrityksen alaan-sovellettavaa materiaalia, sillä tuotantoyhtiöiden markkinoinnista oli toistaiseksi olemassa hyvin vähän tietoa.
Opas suunniteltiin toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön. Opas sisälsi toimeksiantajayrityksen esittelyn, sosiaalisen median strategian, ideoita sisällöntuotannosta eri tuotannoissa, yrityksen omaan arkeen ja toimintaan, ja siihen, miten toimintoja seurataan. Lisäksi opas sisälsi vuoden 2017 alustavan vuosikellon, jota yritys voi täydentää vuoden aikana.
Johtopäätöksenä todettiin, että yritys pääsee toivottuihin tavoitteisiin noudattamalla aktiivista sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa ja suunnittelemalla jatkossa selkeämmin, mitä kohderyhmille halutaan viestiä ja miksi. Onnistunut sisällöntuotanto vaatii hyvin suunnitellun strategian, joka on yhtenäinen yrityksen markkinointistrategian ja brändin kanssa, jatkuvaa onnistumisen mittaamista ja analysointia sekä ennen kaikkea pitkäjänteistä ja suunnitelmallista sitoutumista sisällöntuotantoon.
Opinnäytetyön viitekehys koostui sisältömarkkinoinnin, digitaalisen markkinoinnin ja sosiaalisen median teoriasta ja niiden ratkaisuista sosiaalisen median hyödyntämiseksi yrityksen viestinnässä. Viitekehyksessä käsiteltiin vain yrityksen valitsemia sosiaalisen median kanavia: miten ne eroavat toisistaan esimerkiksi kohderyhmiltään ja mitä niissä on mahdollista toteuttaa? Teoriaa haettiin alan kirjallisuudesta, artikkeleista, sähköisistä lähteistä, blogiteksteistä ja tilastollisista katsauksista. Lähdeaineistoon pyrittiin valitsemaan mahdollisimman ajankohtaista yrityksen alaan-sovellettavaa materiaalia, sillä tuotantoyhtiöiden markkinoinnista oli toistaiseksi olemassa hyvin vähän tietoa.
Opas suunniteltiin toimeksiantajayrityksen sisäiseen käyttöön. Opas sisälsi toimeksiantajayrityksen esittelyn, sosiaalisen median strategian, ideoita sisällöntuotannosta eri tuotannoissa, yrityksen omaan arkeen ja toimintaan, ja siihen, miten toimintoja seurataan. Lisäksi opas sisälsi vuoden 2017 alustavan vuosikellon, jota yritys voi täydentää vuoden aikana.
Johtopäätöksenä todettiin, että yritys pääsee toivottuihin tavoitteisiin noudattamalla aktiivista sisällöntuotantoa sosiaalisessa mediassa ja suunnittelemalla jatkossa selkeämmin, mitä kohderyhmille halutaan viestiä ja miksi. Onnistunut sisällöntuotanto vaatii hyvin suunnitellun strategian, joka on yhtenäinen yrityksen markkinointistrategian ja brändin kanssa, jatkuvaa onnistumisen mittaamista ja analysointia sekä ennen kaikkea pitkäjänteistä ja suunnitelmallista sitoutumista sisällöntuotantoon.