Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Oulun ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tiedonhaun verkko-opetuksen kehittämistarpeiden kartoitus Lappeenrannan tiedekirjastossa : Case: Tiedonhaku -verkko-opintojakso

Peltonen, Henna (2017)

 
Avaa tiedosto
Peltonen_Henna.pdf (1.296Mt)
Lataukset: 


Peltonen, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910928
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Lappeenrannan tiedekirjastolle, joka on Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) ja Saimaan ammattikorkeakoulun yhteiskirjasto. Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa Lappeenrannan tiedekirjaston Saimaan ammattikorkeakoululle tarjoaman tiedonhaun verkko-opetuksen kehittämistarpeita. Kehittämistarpeiden kartoitus tehtiin selvittämällä ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja opettajien näkemyksiä ja kokemuksia kirjaston tuottamasta Tiedonhaku -verkko-opintojaksosta. Verkko-opintojakson tarkoituksena on perehdyttää uudet opiskelijat kirjastonkäyttöön ja tiedonhaun perusteisiin. Tutkimustulosten pohjalta pyrittiin nostamaan esiin kehittämiskohteita ja -ehdotuksia, joiden avulla kirjasto voi kehittää ammattikorkeakoululle tarjoamaansa tiedonhaun verkko-opetusta.

Työn tietoperustassa käsitellään aluksi Lappeenrannan tiedekirjastoa ja tutkimuksen kohteena olevaa Tiedonhaku -verkko-opintojaksoa. Tämän jälkeen käsitellään tiedonhakua, informaatiolukutaitoa sekä informaatiolukutaidon opetusta ammattikorkeakoulukirjastojen näkökulmasta. Lopuksi tarkastellaan verkko-opetusta ja informaatiolukutaidon verkko-opetusta korkeakoulukirjastoissa.

Opinnäytetyö toteutettiin tapaustutkimuksena, jossa käytettiin sekä laadullista että määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselyllä Tiedonhaku -verkko-opintojaksolle osallistuneilta opiskelijoilta ja teemahaastatteluilla opettajilta, joiden opettamiin opintojaksoihin verkko-opintojakso oli sisältynyt. Kyselyssä ja teemahaastatteluissa selvitettiin opiskelijoiden ja opettajien kokemuksia ja näkemyksiä koskien verkko-opintojakson toteutusta ja sisältöä, ajoitusta ja hyödyllisyyttä sekä pyydettiin ehdotuksia siitä, miten verkko-opintojaksoa voisi kehittää. Lisäksi opettajilta selvitettiin, olisiko tällä hetkellä kaikille aloille yhteistä verkko-opintojaksoa tarvetta räätälöidä alakohtaisesti. Määrällinen kyselyaineisto analysoitiin käyttämällä tilastollisia menetelmiä. Laadullisen kyselyaineiston ja laadullisen haastatteluaineiston analyysimenetelmänä käytettiin sisällönanalyysiä.

Tutkimukseen osallistuneiden opiskelijoiden ja opettajien antamat arviot verkko-opintojakson toteutuksesta ja sisällöstä olivat pääosin positiivisia. Verkko-opintojakso koettiin hyödylliseksi ja sen ajoitusta opintojen alussa pidettiin sopivana. Tulosten perustella verkko-opintojakso olisi hyvä pitää ainakin suurimmaksi osaksi yleisluonteisena, joskin tietokantojen osalta sitä voitaisiin räätälöidä alakohtaisesti. Tulokset viittaisivat siihen, että tietokantojen ja hakupalvelujen käytössä voitaisiin antaa enemmän opastusta ja verkko-opintojakson oppimateriaalia voitaisiin kehittää selkeämmäksi, helppokäyttöisemmäksi ja visuaalisemmaksi.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste