Mobiilirobotin navigointimenetelmä
Oksanen, Taavi (2017)
Oksanen, Taavi
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910821
Tiivistelmä
Tässä työssä kehitettiin navigointimenetelmä Probot Oy:n valmistamalle differentiaaliajoiselle mobiilirobottialustalle. Alusta oli tarkoitus saada kulkemaan kartioiden ja seinien määrittämää rataa pitkin, käyttäen apuna VTT:llä kehitettyä 3D-konenäkösovellusta. Työ kokonaisuudessaan toteutettiin VTT:n tiloissa ja se on osa alustalle tehtävää kehitystyötä.
Opinnäytetyö jakautuu pääasiassa teoriaan, toteutukseen ja tuloksien esittelyyn. Teoriaosiossa käydään läpi työssä käytettyjä kehitystyökaluja ja -menetelmiä. Tämän lisäksi tehdään katsaus nykyaikaisiin mobiilirobotteihin ja uuteen tutkimustyöhön aiheesta sekä käsitellään erilaisia kartattomia navigointimenetelmiä. Toteutusosiossa käydään läpi työssä tehtyyn navigointimenetel-mään liittyviä suunnitelmia ja sen osatoimintojen kirjoittamista sekä testausta. Siinä erikseen käsiteltäviä alaosioita ovat konenäön liittäminen robottiin, ohjausrakenteen toteutus, navigointimenetelmän ohjelmointi ja testaaminen.
Lopputuloksena onnistuttiin toteuttamaan robotille työn alussa laaditun määritelmän mukainen radanseuranta. Robotti laskee koordinaattipisteet sen havaitsemien maamerkkien ja tasopintojen perusteella. Ohjaaminen pisteitä kohti tapahtuu suhdesäätöä käyttäen. Testien perusteella robotti onnistui suorittamaan hyvällä menestyksellä radan muodon mukaisia liikeratoja. Ongelmia aiheutui lähinnä, jos kartiot aseteltiin liian kauaksi toisistaan.
Opinnäytetyö jakautuu pääasiassa teoriaan, toteutukseen ja tuloksien esittelyyn. Teoriaosiossa käydään läpi työssä käytettyjä kehitystyökaluja ja -menetelmiä. Tämän lisäksi tehdään katsaus nykyaikaisiin mobiilirobotteihin ja uuteen tutkimustyöhön aiheesta sekä käsitellään erilaisia kartattomia navigointimenetelmiä. Toteutusosiossa käydään läpi työssä tehtyyn navigointimenetel-mään liittyviä suunnitelmia ja sen osatoimintojen kirjoittamista sekä testausta. Siinä erikseen käsiteltäviä alaosioita ovat konenäön liittäminen robottiin, ohjausrakenteen toteutus, navigointimenetelmän ohjelmointi ja testaaminen.
Lopputuloksena onnistuttiin toteuttamaan robotille työn alussa laaditun määritelmän mukainen radanseuranta. Robotti laskee koordinaattipisteet sen havaitsemien maamerkkien ja tasopintojen perusteella. Ohjaaminen pisteitä kohti tapahtuu suhdesäätöä käyttäen. Testien perusteella robotti onnistui suorittamaan hyvällä menestyksellä radan muodon mukaisia liikeratoja. Ongelmia aiheutui lähinnä, jos kartiot aseteltiin liian kauaksi toisistaan.