Äänitealan digitalisaatio ja musiikin suoratoistopalvelut
Räisänen, Mikko (2017)
Räisänen, Mikko
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010962
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053010962
Tiivistelmä
Teknologinen kehitys ja digitalisaatio ovat johtaneet äänitealalla suuriin rakennemuutoksiin. Kuluttajakäyttäytymisen muuttuminen musiikin kuuntelemisessa ja ostamisessa ovat tuoneet musiikintekijöiden, artistien, levy-yhtiöiden sekä kuluttajienkin eteen uusia haasteita. Suoratoistopalvelut ovat ottaneet johtoaseman musiikin välittämisessä kuuntelijoille. Työn tavoitteena on selvittää näitä nopeasti tapahtuneita muutoksia sekä pohtia nykytilannetta ja tulevaisuutta eri näkökulmista.
Havainnollistan työssäni kuluttajakäyttäytymisen muutoksia kolmella eri tutkimuksella. Tutkimusten tulokset antavat myös vastauksia musiikintekijöiden ja levy-yhtiöiden vaikeaan tilanteeseen. Aiheen ajankohtaisuuden myötä olen löytänyt paljon tietopohjaa ja eri näkökantoja verkosta löytämistäni artikkeleista, blogeista ja sosiaalisen median eri keskusteluryhmistä. Suoratoistopalveluista käytän työssäni esimerkkinä Spotify-musiikkipalvelua.
Työni päätuloksien perusteella musiikin pääkuuntelulaitteiksi ovat yleistyneet älypuhelimet. Musiikki kuunnellaan pääasiassa verkosta ja varastoidaan pilvipalveluihin. Markkinointi, julkaisu- ja kustannustoimintatavat ovat muuttuneet. Musiikista ei välttämättä haluta enää maksaa ja musiikintekijät ja levy-yhtiöt ovat joutuneet etsimään uusia ansaintamalleja. Suuret levy-yhtiöt hallitsevat kuluttajille markkinoitavaa ja tarjottavaa musiikkitarjontaa. Yhä useammat artistit marginalisoituvat ja eri medioiden tarjoama musiikki on muuttumassa yhä homogeenisemmäksi.
Suoratoistopalvelujen käyttömaksut sekä tilitysmallit artisteille ja musiikintekijöille ovat päivän suuri kysymysmerkki. Äänitealan ja musiikkiteollisuuden kannalta niiden kehittäminen oikeudenmukaisemmiksi voisikin elvyttää alaa tulevaisuudessa parempaan suuntaan.
Havainnollistan työssäni kuluttajakäyttäytymisen muutoksia kolmella eri tutkimuksella. Tutkimusten tulokset antavat myös vastauksia musiikintekijöiden ja levy-yhtiöiden vaikeaan tilanteeseen. Aiheen ajankohtaisuuden myötä olen löytänyt paljon tietopohjaa ja eri näkökantoja verkosta löytämistäni artikkeleista, blogeista ja sosiaalisen median eri keskusteluryhmistä. Suoratoistopalveluista käytän työssäni esimerkkinä Spotify-musiikkipalvelua.
Työni päätuloksien perusteella musiikin pääkuuntelulaitteiksi ovat yleistyneet älypuhelimet. Musiikki kuunnellaan pääasiassa verkosta ja varastoidaan pilvipalveluihin. Markkinointi, julkaisu- ja kustannustoimintatavat ovat muuttuneet. Musiikista ei välttämättä haluta enää maksaa ja musiikintekijät ja levy-yhtiöt ovat joutuneet etsimään uusia ansaintamalleja. Suuret levy-yhtiöt hallitsevat kuluttajille markkinoitavaa ja tarjottavaa musiikkitarjontaa. Yhä useammat artistit marginalisoituvat ja eri medioiden tarjoama musiikki on muuttumassa yhä homogeenisemmäksi.
Suoratoistopalvelujen käyttömaksut sekä tilitysmallit artisteille ja musiikintekijöille ovat päivän suuri kysymysmerkki. Äänitealan ja musiikkiteollisuuden kannalta niiden kehittäminen oikeudenmukaisemmiksi voisikin elvyttää alaa tulevaisuudessa parempaan suuntaan.