Kehittämishanke Huoltopalvelu Oy Murtoaron takuulaskutusprosessiin
Matkaselkä, Teemu (2017)
Matkaselkä, Teemu
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910849
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910849
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli luoda kehittämishanke Huoltopalvelu Oy Murtoaron takuulaskutusprosessiin. Toimeksianto opinnäytetyölle saatiin Huoltopalvelu Oy Murtoarolta. Kehittämishanke toteutettiin yrityksessä kesällä 2016. Opinnäytetyössä käydään läpi kehittämishankkeen suunnittelu, toteutus sekä saadut tulokset.
Kehittämishankkeen pohjana käytettiin kolmivaiheista kehittämismallia. Kehittämismallin vaiheita ovat nykytilan kartoitus, prosessianalyysi sekä prosessin parantaminen. Nykytilan kartoituksessa käytiin läpi laskutusprosessi sekä tutkittiin, miten tarkasti ja tehokkaasti prosessi toimii. Prosessianalyysissa analysoitiin laskutusprosessissa esiin tulleet ongelmakohdat, eli mistä ne johtuivat ja miten niitä pystyttäisiin parantamaan. Laskutusprosessiin tehtiin muutoksia saatujen tulosten pohjalta. Kehittämishankkeen jälkeen tutkittiin muutosten vaikutus laskutusprosessiin.
Laskutusprosessin tehokkuus selvitettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, joka toteutettiin yrityksen nykytilan kartoitusvaiheessa sekä kehittämishankkeen jälkeen tulosten arvioimiseksi. Tutkimuksessa vertailtiin laskutetun summan ja saadun korvauksen välisiä erotuksia. Tällä tutkimuksella varmistettiin kehittämishankkeen kannattavuus ja hyödyllisyys yrityksen ja valmistaja X:n takuulaskutusprosessiin.
Kehittämishankkeesta saadut tulokset olivat yrityksen liiketoiminnan kannalta positiivisia. Huoltopalvelu Oy Murtoaron takuulaskutusprosessi tehostui kehittämishankkeen myötä selvästi.
Kehittämishankkeen pohjana käytettiin kolmivaiheista kehittämismallia. Kehittämismallin vaiheita ovat nykytilan kartoitus, prosessianalyysi sekä prosessin parantaminen. Nykytilan kartoituksessa käytiin läpi laskutusprosessi sekä tutkittiin, miten tarkasti ja tehokkaasti prosessi toimii. Prosessianalyysissa analysoitiin laskutusprosessissa esiin tulleet ongelmakohdat, eli mistä ne johtuivat ja miten niitä pystyttäisiin parantamaan. Laskutusprosessiin tehtiin muutoksia saatujen tulosten pohjalta. Kehittämishankkeen jälkeen tutkittiin muutosten vaikutus laskutusprosessiin.
Laskutusprosessin tehokkuus selvitettiin kvantitatiivisella tutkimuksella, joka toteutettiin yrityksen nykytilan kartoitusvaiheessa sekä kehittämishankkeen jälkeen tulosten arvioimiseksi. Tutkimuksessa vertailtiin laskutetun summan ja saadun korvauksen välisiä erotuksia. Tällä tutkimuksella varmistettiin kehittämishankkeen kannattavuus ja hyödyllisyys yrityksen ja valmistaja X:n takuulaskutusprosessiin.
Kehittämishankkeesta saadut tulokset olivat yrityksen liiketoiminnan kannalta positiivisia. Huoltopalvelu Oy Murtoaron takuulaskutusprosessi tehostui kehittämishankkeen myötä selvästi.