Verkkokauppa-alustojen kartoitus : Toimeksianto Yritys X
Pekkala, Lauri (2017)
Pekkala, Lauri
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910861
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910861
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona. Toimeksiantajaan viitataan tässä opinnäytetyössä nimellä Yritys X. Tässä opinnäytetyössä vertailtiin toimeksiantona Yritys X:lle verkkokauppa-alustoja. Yritys X:llä ei ole verkkokauppaa tai aiempaa kokemusta verkkokaupasta. Liiketoimen luonne on muuttunut siten, että verkkokaupan perustaminen on tullut ajankohtaiseksi Yritys X:lle.
Työn aiheena oli verkkokaupan perustamisprosessi, kuluttajien muuttunut ostokäyttäytyminen ja tarvittavat toimenpiteet verkkokaupan perustamiselle. Työn tavoitteena oli löytää sopivin verkkokauppa-alusta Yritys X:n käyttöön ja tehdä suositus valittavasta alustasta.
Työ rajattiin koskemaan verkkokauppa-alustoja, verkkokaupan toimintaa ja yrityksen ja asiakkaan näkökulmaa työn aiheeseen. Työstä rajattiin ulkopuolelle digitaalinen markkinointi, logistiset ratkaisut ja verkkokauppamaksaminen.
Työn aihetta käsiteltiin aluksi yleisesti yrityksen näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin, mitä etuja verkkokauppa tuo yritykselle ja miten asiakastietoja voidaan käyttää oikein liiketoiminnan kasvattamiseksi. Asiakkaan näkökulmasta käytiin läpi verkkokaupan käytettävyyttä, muuttunutta ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
Tämän opinnäytetyön tuotos syntyi kolmen tarjouksen pohjalta. Tarjoukset verkkokauppa-alustoista valittiin sillä perusteella, että verkkokauppa-alustat ovat integroitavissa kohdeyrityksen kassa- ja varastojärjestelmien kanssa. Tarjousten ominaisuudet koottiin taulukkoon vertailtavaksi, joka antoi selkeän kuvan eri alustojen ominaisuuksista.
Vertailutaulukon avulla pystyttiin tekemään suositus sopivimmasta verkkokauppa-alustasta Yritys X:n käyttöön.
Työn aiheena oli verkkokaupan perustamisprosessi, kuluttajien muuttunut ostokäyttäytyminen ja tarvittavat toimenpiteet verkkokaupan perustamiselle. Työn tavoitteena oli löytää sopivin verkkokauppa-alusta Yritys X:n käyttöön ja tehdä suositus valittavasta alustasta.
Työ rajattiin koskemaan verkkokauppa-alustoja, verkkokaupan toimintaa ja yrityksen ja asiakkaan näkökulmaa työn aiheeseen. Työstä rajattiin ulkopuolelle digitaalinen markkinointi, logistiset ratkaisut ja verkkokauppamaksaminen.
Työn aihetta käsiteltiin aluksi yleisesti yrityksen näkökulmasta. Lisäksi kartoitettiin, mitä etuja verkkokauppa tuo yritykselle ja miten asiakastietoja voidaan käyttää oikein liiketoiminnan kasvattamiseksi. Asiakkaan näkökulmasta käytiin läpi verkkokaupan käytettävyyttä, muuttunutta ostokäyttäytymistä ja ostoprosesseja.
Tämän opinnäytetyön tuotos syntyi kolmen tarjouksen pohjalta. Tarjoukset verkkokauppa-alustoista valittiin sillä perusteella, että verkkokauppa-alustat ovat integroitavissa kohdeyrityksen kassa- ja varastojärjestelmien kanssa. Tarjousten ominaisuudet koottiin taulukkoon vertailtavaksi, joka antoi selkeän kuvan eri alustojen ominaisuuksista.
Vertailutaulukon avulla pystyttiin tekemään suositus sopivimmasta verkkokauppa-alustasta Yritys X:n käyttöön.