Osaamisen kehittämisen toimintamallin rakentaminen ja ydinosaamisten tunnistaminen
Kokko, Mikko (2017)
Kokko, Mikko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710582
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052710582
Tiivistelmä
Kohdeorganisaationa on Keskinäinen vakuutusyhtiö Fennian pienten ja keskisuurten asiakkaiden segmentissä työskentelevät asiakaspäälliköt. Organisaatiolta puuttui yhtenäinen ja systemaattinen osaamisen kehittämisen toimintatapa joka ottaa huomioon vision ja strategian asettamat tavoitteet ja jolla voidaan varmistaa henkilöstön osaaminen
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa edellä mainitun kohderyhmän ammattitaitoa luomalla yhtenäinen toimintamalli, jolla osaamista voidaan kehittää ja varmistaa kohderyhmän osalta ottamalla huomioon strategian onnistumisen edellyttämät osaamisvaatimukset. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa asiakaspäällikön tehtävään liittyvät ydinosaamiset ja luoda niistä osaamiskartta organisaation käyttöön.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena jossa menetelmänä käytettiin havainnointia, avoi-mia haastatteluja ja työpajatyöskentelyä. Tutkimuksen keskeisiä piirteitä ole teoreettisen viitekehyksen tarjoamat mallit ja tutkijan vahva osallistuminen tutkittavan kohteen kehittämiseen. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla mittareilla.
Teoreettinen viitekehys koostui osaamisen merkityksestä osana organisaation visiota sekä osaamisen tärkeydestä yleisesti osana yrityksen strategista liiketoimintaa. Teoriassa käsi-tellään myös mitä osaaminen on ja kuinka oppiva organisaatio toimii sekä minkälainen on osaamisen kehittämisen toimintamalli ja mitä osaamisen kehittämisen menetelmiä organisaatioissa voidaan hyödyntää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi osaamisen kehittämisen toimintamalli organisaation osaamisen kehittämiseksi valitulle tutkimuksen kohderyhmälle. Lisäksi tutkimuksessa luotiin osaamiskartta jossa on huomioitu ydinosaamiset.
Tutkimuksen tavoitteena on parantaa edellä mainitun kohderyhmän ammattitaitoa luomalla yhtenäinen toimintamalli, jolla osaamista voidaan kehittää ja varmistaa kohderyhmän osalta ottamalla huomioon strategian onnistumisen edellyttämät osaamisvaatimukset. Lisäksi tavoitteena on tunnistaa asiakaspäällikön tehtävään liittyvät ydinosaamiset ja luoda niistä osaamiskartta organisaation käyttöön.
Tutkimus toteutettiin toimintatutkimuksena jossa menetelmänä käytettiin havainnointia, avoi-mia haastatteluja ja työpajatyöskentelyä. Tutkimuksen keskeisiä piirteitä ole teoreettisen viitekehyksen tarjoamat mallit ja tutkijan vahva osallistuminen tutkittavan kohteen kehittämiseen. Tutkimuksen onnistumista mitattiin laadullisilla mittareilla.
Teoreettinen viitekehys koostui osaamisen merkityksestä osana organisaation visiota sekä osaamisen tärkeydestä yleisesti osana yrityksen strategista liiketoimintaa. Teoriassa käsi-tellään myös mitä osaaminen on ja kuinka oppiva organisaatio toimii sekä minkälainen on osaamisen kehittämisen toimintamalli ja mitä osaamisen kehittämisen menetelmiä organisaatioissa voidaan hyödyntää.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi osaamisen kehittämisen toimintamalli organisaation osaamisen kehittämiseksi valitulle tutkimuksen kohderyhmälle. Lisäksi tutkimuksessa luotiin osaamiskartta jossa on huomioitu ydinosaamiset.