Instagramin hyödyntäminen Scupit Oy:n markkinoinnissa
Qveflander, Rosa (2017)
Qveflander, Rosa
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011098
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää, millaista on hyvä sisältö Instagramissa ja miten Instagramista luodaan oikeanlainen kanava yrityksen markkinointiin. Toimeksiantajana toimii Oululainen, kahden nuoren miehen perustama yritys, Scupit Oy. Yritys myy mainospaikkaa take away kahvikuppeihin. Tutkimuksen tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa luomaan oikeanlaista sisältöä Instagramiin ja sitä kautta saamaan uusia potentiaalisia asiakkaita Instagramia hyödyntäen. Yrityksen omana tavoitteena on luoda Instagramista toimiva ja tehokas markkinointikanava, josta potentiaalisten asiakkaiden on helppo löytää tietoa ja josta kuluttajat voivat hyödyntää mahdollisia etuja. Tämä tavoite halutaan saavuttaa, minkä vuoksi tutkimus toteutetaan.
Työn viitekehys koostuu pääasiassa sisältömarkkinointia koskevista kirjoista ja digitaalisista julkaisuista sekä Instagramia koskevista digitaalisista julkaisuista. Teoriaosuus koostuu toimiala esittelystä, sisältömarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja Instagramista sosiaalisen median välineenä. Opinnäytetyö on menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, jonka funktiona on toiminnan kehittäminen. Tiedonkeruumenetelmiksi valittiin benchmarking ja haastattelu. Haastattelun avulla selvitetään haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä Instagramista. Benchmarking-menetelmää hyödyntämällä, vertaillaan neljän eri organisaation jakamaa sisältöä Instagramissa.
Työn loppuun on koottu selvitys sisältöstrategiaa hyödyntäen, miten yritys saa Instagramista toimivan markkinointikanavan. Selvitys on tehty tutkimusmenetelmien avuilla saaduista vastauksista ja havainnoista sekä työn teoriaosuuden pohjalta. Tutkimuksesta oli paljon hyötyä toimeksiantajalle, joka toivottavasti tulee tulevaisuudessa hyödyntämään aikaansaatua tietoa. Tutkimus yleisesti hyödyttää varmasti useita yrityksiä, mikäli tavoitteena on markkinoida yritystä Instagramissa ja hallita se kokonaisvaltaisesti.
Työn viitekehys koostuu pääasiassa sisältömarkkinointia koskevista kirjoista ja digitaalisista julkaisuista sekä Instagramia koskevista digitaalisista julkaisuista. Teoriaosuus koostuu toimiala esittelystä, sisältömarkkinoinnista, sosiaalisesta mediasta ja Instagramista sosiaalisen median välineenä. Opinnäytetyö on menetelmältään toiminnallinen kehittämistyö, jonka funktiona on toiminnan kehittäminen. Tiedonkeruumenetelmiksi valittiin benchmarking ja haastattelu. Haastattelun avulla selvitetään haastateltavien kokemuksia ja näkemyksiä Instagramista. Benchmarking-menetelmää hyödyntämällä, vertaillaan neljän eri organisaation jakamaa sisältöä Instagramissa.
Työn loppuun on koottu selvitys sisältöstrategiaa hyödyntäen, miten yritys saa Instagramista toimivan markkinointikanavan. Selvitys on tehty tutkimusmenetelmien avuilla saaduista vastauksista ja havainnoista sekä työn teoriaosuuden pohjalta. Tutkimuksesta oli paljon hyötyä toimeksiantajalle, joka toivottavasti tulee tulevaisuudessa hyödyntämään aikaansaatua tietoa. Tutkimus yleisesti hyödyttää varmasti useita yrityksiä, mikäli tavoitteena on markkinoida yritystä Instagramissa ja hallita se kokonaisvaltaisesti.