Sukatko sekaisin? : lapsen toiminnanohjaukseen liittyvän konsultaatiopaketin yhteiskehittely päiväkodin henkilökunnan kanssa.
Halonen, Susanna; Komulainen, Mira (2017)
Halonen, Susanna
Komulainen, Mira
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011194
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011194
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli koota kahdelle itsenäisenä ammatinharjoittajana toimivalle toimintaterapeutille konsultaatiopaketti lasten toiminnanohjauksen tukemiseksi päiväkodissa. Tarkoituksena oli lisätä ja syventää tietämystämme toiminnanohjauksesta ja tukemisen keinoista lasten päiväkotiarjessa. Halusimme samalla kerätä tietoa myös konsultaatiosta ja sen onnistumisen keinoista ja karikoista.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yhteiskehittelyn menetelmin kahden ryhmän avulla, jotka koostuivat kahden eri paikkakunnan päiväkotihenkilökunnasta. Yhteiskehittelyryhmien kanssa käsiteltiin lapsen toiminnanohjausta Inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden - henkilö, ympäristö ja tekeminen - avulla.
Tutkimuksemme mukaan lapsen oman toiminnanohjauksen käsite on laaja. Toiminnanohjaus on lapsen kykyä toimia suunnitelmallisesti ja joustavasti vastaten ympäristön vaatimuksiin. Asenneilmapiiri sekä lapsen arvostava ja yksilöllinen kohtaaminen ovat avainasemassa toiminnanohjauksen tukikeinoina. Myös ennakointi ja ennakoitavuus arjessa ovat tärkeitä toiminnanohjausta tukevia asioita. Onnistuneen konsultaation edellytyksenä on tasavartainen yhteinen ratkaisukeskeinen pohdinta. Ohimennen tapahtuva molemmin puoleinen tiedonsiirto on konsultaatiossa olennaista, mutta varsinaisiin konsultaatiopalavereihin on myös tarvetta. Avoimuus ja läpinäkyvyys työskentelyssä ovat yhteistyön perusta.
Konsultaatiopaketti luotiin Book Creator -sovelluksen avulla tablettitietokoneelle. Konsultaatiopakettia on tarkoitus jatkossa käyttää yksittäisissä konsultaatiotilanteissa sekä tulevaisuudessa kehitettävän uuden palvelumuodon runkona. Tästä johtuen konsultaatiopakettia ei tässä yhteydessä julkaista.
Lapsen oman toiminnanohjauksen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen on tulevaisuudessa tärkeää, koska toiminnanohjauksen pulmat ovat usein kokemuksemme mukaan aliarvostettuja ja väärinymmärrettyjä. Aikaisempien tutkimusten mukaan toiminnanohjauksen haasteet lapsuudessa saattavat ennustaa nuoruudessa ja aikuisiässä syrjäytymistä ja sosiaalisia ongelmia. Toiminnanohjauksen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen lapsuudessa on siis tärkeää, koska näin voidaan ennaltaehkäistä myöhempien ongelmien syntymistä.
Toteutimme opinnäytetyömme laadullisena eli kvalitatiivisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin yhteiskehittelyn menetelmin kahden ryhmän avulla, jotka koostuivat kahden eri paikkakunnan päiväkotihenkilökunnasta. Yhteiskehittelyryhmien kanssa käsiteltiin lapsen toiminnanohjausta Inhimillisen toiminnan mallin käsitteiden - henkilö, ympäristö ja tekeminen - avulla.
Tutkimuksemme mukaan lapsen oman toiminnanohjauksen käsite on laaja. Toiminnanohjaus on lapsen kykyä toimia suunnitelmallisesti ja joustavasti vastaten ympäristön vaatimuksiin. Asenneilmapiiri sekä lapsen arvostava ja yksilöllinen kohtaaminen ovat avainasemassa toiminnanohjauksen tukikeinoina. Myös ennakointi ja ennakoitavuus arjessa ovat tärkeitä toiminnanohjausta tukevia asioita. Onnistuneen konsultaation edellytyksenä on tasavartainen yhteinen ratkaisukeskeinen pohdinta. Ohimennen tapahtuva molemmin puoleinen tiedonsiirto on konsultaatiossa olennaista, mutta varsinaisiin konsultaatiopalavereihin on myös tarvetta. Avoimuus ja läpinäkyvyys työskentelyssä ovat yhteistyön perusta.
Konsultaatiopaketti luotiin Book Creator -sovelluksen avulla tablettitietokoneelle. Konsultaatiopakettia on tarkoitus jatkossa käyttää yksittäisissä konsultaatiotilanteissa sekä tulevaisuudessa kehitettävän uuden palvelumuodon runkona. Tästä johtuen konsultaatiopakettia ei tässä yhteydessä julkaista.
Lapsen oman toiminnanohjauksen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen on tulevaisuudessa tärkeää, koska toiminnanohjauksen pulmat ovat usein kokemuksemme mukaan aliarvostettuja ja väärinymmärrettyjä. Aikaisempien tutkimusten mukaan toiminnanohjauksen haasteet lapsuudessa saattavat ennustaa nuoruudessa ja aikuisiässä syrjäytymistä ja sosiaalisia ongelmia. Toiminnanohjauksen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen lapsuudessa on siis tärkeää, koska näin voidaan ennaltaehkäistä myöhempien ongelmien syntymistä.