Opettajuuden kaari : Pedagogiksi kehittymisen polku
Mönkkönen, Minna (2017)
Mönkkönen, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510239
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510239
Tiivistelmä
Opettajan työ on haasteellista ja vaativaa. Opinnäytetyöni tarkastelee pedagogin ammattia, siinä toimimisen haasteita sekä pedagogiksi kehittymistä ja kehittymisen vaiheita. Kiinnostuksen kohteena on erityisesti se, mikä tekee pedagogista työssään menestyneen, hyvän opettajan ja mikä kaikki vaikuttaa oman persoonallisen opettajuuden kypsymiseen ja löytymiseen.
Työssä käydään läpi opettajuuden haasteellisuutta ja monitahoisuutta ammattina, sekä selvitetään millaisia vaiheita ja prosesseja pedagogiksi kehittyminen sisältää. Lisäksi työssä tutkitaan muutaman alallaan menestyneen pedagogin kokemuksia ja näkemyksiä omasta kehittymisestään. Haastateltavinani oli kolme alallaan menestyvää viulupedagogia. Haastattelut on tehty pääosin teemahaastatteluina.
Opettajaksi kehittyminen on kokonaisvaltaista ja elämänmittaista. Opettajuus itsessään on haasteellista ja moniulotteista, elävää ja vuorovaikutteista. Hyväksi pedagogiksi kypsyminen ja oman persoonallisen opettajuuden löytyminen vaativat aikaa ja elämänkokemusta. Pedagogiksi kehittymiseen vaikuttaa opettajan oma tausta, koulutus, kokemukset työssä, työyhteisö ja koko muu elämänkaari.
Tässä tutkimuksessa hyvän ja menestyneen opettajan kypsymiseen vaikuttaneiksi tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat: motivaatio ja innostuneisuus työhön, musiikilliset ja pedagogiset esikuvat ja muusikkous, ammatillinen reflektio ja uudistumiskyky sekä oppilaan kunnioitus ja arvostus.
Työssä käydään läpi opettajuuden haasteellisuutta ja monitahoisuutta ammattina, sekä selvitetään millaisia vaiheita ja prosesseja pedagogiksi kehittyminen sisältää. Lisäksi työssä tutkitaan muutaman alallaan menestyneen pedagogin kokemuksia ja näkemyksiä omasta kehittymisestään. Haastateltavinani oli kolme alallaan menestyvää viulupedagogia. Haastattelut on tehty pääosin teemahaastatteluina.
Opettajaksi kehittyminen on kokonaisvaltaista ja elämänmittaista. Opettajuus itsessään on haasteellista ja moniulotteista, elävää ja vuorovaikutteista. Hyväksi pedagogiksi kypsyminen ja oman persoonallisen opettajuuden löytyminen vaativat aikaa ja elämänkokemusta. Pedagogiksi kehittymiseen vaikuttaa opettajan oma tausta, koulutus, kokemukset työssä, työyhteisö ja koko muu elämänkaari.
Tässä tutkimuksessa hyvän ja menestyneen opettajan kypsymiseen vaikuttaneiksi tärkeimmiksi tekijöiksi nousivat: motivaatio ja innostuneisuus työhön, musiikilliset ja pedagogiset esikuvat ja muusikkous, ammatillinen reflektio ja uudistumiskyky sekä oppilaan kunnioitus ja arvostus.