Esitykseen uponneena : Immersiivisten esitysten keskeisiä piirteitä
Hilke, Milla (2017)
Hilke, Milla
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910812
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910812
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö esittelee immersiivisten esitysten ominaispiirteitä ja aiheeseen keskeisesti liittyvää terminologiaa. Työn tarkoitus on luoda lukijalle selkeä ja jäsennelty kuva siitä, mitä immersiivisillä esityksillä tarkoitetaan.
Immersiivisyyteen liittyviä käsitteitä havainnollistetaan sekä kansainvälisesti tunnettujen immersiivisten esitysten kautta että kuvailemalla kirjoittajan omia havaintoja ja katsojapalautteita sellaisista esityksistä, joissa hän on itse ollut mukana. Tekijänäkökulma kulkee rinnakkain osallistujakokemusten kuvausten kanssa. Kaikki teoksessa esimerkkeinä käytettävät esitykset eivät ole puhtaasti immersiivisiä, vaan opinnäytetyö kuvaa immersion luomisen keinoja myös sellaisia esityksissä, joissa on selkeitä ei-immersiivisiä osioita. Immersiivisyyttä ei tässä työssä nähdä genrenä tai tyylilajina vaan sitä käsitellään ennemminkin ilmiönä ja kokemuksena fenomenologisesta näkökulmasta. Työssä käytetty lähdekirjallisuus tukee tätä lähestymistapaa.
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa määritellään immersiivisyyden käsitettä, kuvaillaan immersiivisen esityskokemuksen luonnetta yleisesti ja avataan ominaispiirteiden ja keinojen historiallisia taustoja. Toinen osa kuvaa immersiivisiin esityksiin liittyviä ominaispiirteitä kuten omamaailmaisuuden käsitettä ja esitysten suhdetta aikaan ja kestollisuuteen. Kolmas osa käsittelee immersiivisten esitysten yleisösuhdetta ja osallistuvan toiminnan aikaansaamisen keinoja.
Työn lopuksi todetaan immersiivisten esitysten yhä yleistyvän suomalaisen esitystaiteen kentällä ja pohditaan immersiivisen teatterin tulevaisuutta Suomessa.
Immersiivisyyteen liittyviä käsitteitä havainnollistetaan sekä kansainvälisesti tunnettujen immersiivisten esitysten kautta että kuvailemalla kirjoittajan omia havaintoja ja katsojapalautteita sellaisista esityksistä, joissa hän on itse ollut mukana. Tekijänäkökulma kulkee rinnakkain osallistujakokemusten kuvausten kanssa. Kaikki teoksessa esimerkkeinä käytettävät esitykset eivät ole puhtaasti immersiivisiä, vaan opinnäytetyö kuvaa immersion luomisen keinoja myös sellaisia esityksissä, joissa on selkeitä ei-immersiivisiä osioita. Immersiivisyyttä ei tässä työssä nähdä genrenä tai tyylilajina vaan sitä käsitellään ennemminkin ilmiönä ja kokemuksena fenomenologisesta näkökulmasta. Työssä käytetty lähdekirjallisuus tukee tätä lähestymistapaa.
Työ koostuu kolmesta osasta. Ensimmäisessä osassa määritellään immersiivisyyden käsitettä, kuvaillaan immersiivisen esityskokemuksen luonnetta yleisesti ja avataan ominaispiirteiden ja keinojen historiallisia taustoja. Toinen osa kuvaa immersiivisiin esityksiin liittyviä ominaispiirteitä kuten omamaailmaisuuden käsitettä ja esitysten suhdetta aikaan ja kestollisuuteen. Kolmas osa käsittelee immersiivisten esitysten yleisösuhdetta ja osallistuvan toiminnan aikaansaamisen keinoja.
Työn lopuksi todetaan immersiivisten esitysten yhä yleistyvän suomalaisen esitystaiteen kentällä ja pohditaan immersiivisen teatterin tulevaisuutta Suomessa.