VR-sisällön suunnittelu ja toteutus 3D-artistin näkökulmasta
Tolvanen, Titta (2017)
Tolvanen, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011004
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on VR-sisällön tuottaminen ja se käsittelee virtuaalitodellisuutta, siihen liittyviä hyödyllisiä käsitteitä ja sen suunnitteluun suositeltuja työtapoja 3D-artistin näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, mitä 3D-artistin kannattaa ottaa huomioon suunnitellessaan ja toteuttaessaan VR-sisältöä. Työn tavoitteena oli oppia enemmän virtuaalitodellisuuden teoriasta ja käytännöistä ja tehdä tämä tieto lähestyttävämmäksi muille asiasta kiinnostuneille. Työn teoreettisen viitekehyksen pohjaksi toteutettiin kirjallisuuskatsauksen tyylinen pienoistutkielma VR-sisällön suunnittelua ja tuottamista käsittelevistä lähteistä. Tämän tueksi havainnointiin myös omaa toimintaa ja kirjoitettiin työpäiväkirjaa työharjoittelun aikana. Tekijä oli osana työharjoitteluaan mukana Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tuotantona toteutetussa Ego Cure VR-lyhytelokuvaprojektissa 3D-artistina ja kenttäsuunnittelijana.
Työn lopputuloksena todettiin, että VR-sisältöä suunnitellessa ja toteuttaessa 3D-artistin kannattaa ottaa huomioon monia eri asioita. Tärkeimpiä huomioitavia asioita ovat käyttäjien kokemukset ja pahoinvointia aiheuttavien tekijöiden minimoiminen. Useimpia pelisuunnittelun työtapoja voidaan soveltaa myös VR-suunnitteluun, kunhan ne eivät rajoita innovaatiota ja niitä sovelletaan joustavasti. Virtuaalitodellisuuden parhaat käytännöt ovat vielä suureksi osaksi määrittelemättä, eikä vastaantuleville ongelmille ole välttämättä olemassa valmiiksi laadittuja ratkaisuja.
Työn lopputuloksena todettiin, että VR-sisältöä suunnitellessa ja toteuttaessa 3D-artistin kannattaa ottaa huomioon monia eri asioita. Tärkeimpiä huomioitavia asioita ovat käyttäjien kokemukset ja pahoinvointia aiheuttavien tekijöiden minimoiminen. Useimpia pelisuunnittelun työtapoja voidaan soveltaa myös VR-suunnitteluun, kunhan ne eivät rajoita innovaatiota ja niitä sovelletaan joustavasti. Virtuaalitodellisuuden parhaat käytännöt ovat vielä suureksi osaksi määrittelemättä, eikä vastaantuleville ongelmille ole välttämättä olemassa valmiiksi laadittuja ratkaisuja.