Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

VR-sisällön suunnittelu ja toteutus 3D-artistin näkökulmasta

Tolvanen, Titta (2017)

Avaa tiedosto
tolvanen_titta.pdf (1.152Mt)
Lataukset: 


Tolvanen, Titta
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011004
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on VR-sisällön tuottaminen ja se käsittelee virtuaalitodellisuutta, siihen liittyviä hyödyllisiä käsitteitä ja sen suunnitteluun suositeltuja työtapoja 3D-artistin näkökulmasta. Opinnäytetyö pyrkii vastaamaan kysymykseen siitä, mitä 3D-artistin kannattaa ottaa huomioon suunnitellessaan ja toteuttaessaan VR-sisältöä. Työn tavoitteena oli oppia enemmän virtuaalitodellisuuden teoriasta ja käytännöistä ja tehdä tämä tieto lähestyttävämmäksi muille asiasta kiinnostuneille. Työn teoreettisen viitekehyksen pohjaksi toteutettiin kirjallisuuskatsauksen tyylinen pienoistutkielma VR-sisällön suunnittelua ja tuottamista käsittelevistä lähteistä. Tämän tueksi havainnointiin myös omaa toimintaa ja kirjoitettiin työpäiväkirjaa työharjoittelun aikana. Tekijä oli osana työharjoitteluaan mukana Aalto-yliopiston elokuvataiteen ja lavastustaiteen laitoksen tuotantona toteutetussa Ego Cure VR-lyhytelokuvaprojektissa 3D-artistina ja kenttäsuunnittelijana.

Työn lopputuloksena todettiin, että VR-sisältöä suunnitellessa ja toteuttaessa 3D-artistin kannattaa ottaa huomioon monia eri asioita. Tärkeimpiä huomioitavia asioita ovat käyttäjien kokemukset ja pahoinvointia aiheuttavien tekijöiden minimoiminen. Useimpia pelisuunnittelun työtapoja voidaan soveltaa myös VR-suunnitteluun, kunhan ne eivät rajoita innovaatiota ja niitä sovelletaan joustavasti. Virtuaalitodellisuuden parhaat käytännöt ovat vielä suureksi osaksi määrittelemättä, eikä vastaantuleville ongelmille ole välttämättä olemassa valmiiksi laadittuja ratkaisuja.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste