Pelianimaatio ja animaation 12 periaatetta
Vanhatalo, Antti (2017)
Vanhatalo, Antti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011231
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011231
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkittiin elokuva-animaation ja pelianimaation tekemisen erityisiä piirteitä. Niillä on paljon yhtäläisyyksiä, mutta myös ratkaisevia eroja. Elokuva-animaatio on lähes aina tarinallista, kun taas pelianimaation yksi keskeinen määrittäjä on sen interaktiivisuus. Toisaalta reaaliaikaisesti renderöityä pelianimaatioita ovat ankarammin määritelleet myös tietotekniikan rajoitteet.
Työn teoreettiseksi lähtökohdaksi otettiin Walt Disney Animation Studiosilla 1930-luvun alussa kehitetyt niin sanotut animaation 12 periaatetta. Siinä missä elokuva-animaatiolla on jo verraten pitkä historia, pelianimaatio on taiteenlajina varsin nuori. Työn ensimmäisessä osassa tutkittiin animaation historiaa ja sitä, miten 12 periaatetta syntyivät filmianimaation kehittyessä sen ensimmäisten vuosikymmenien aikana. Toisessa osassa käsiteltiin peligrafiikan ja -animaation kehitystä ja sitä, millaiset tekniset ja kulttuurilliset askeleet ovat johta-neet sen nykymuotoon.
Työn kolmannessa osassa animaation 12 periaatetta sovellettiin pelianimaation tuottamiseen käytännön esimerkin kautta. Siinä pelihahmolle tehtiin tarpeellisimmat animaatiot endless runner -peliin. Jokainen animaatio käytiin läpi ja pohdiskeltiin tehtyjä ratkaisuja ja soveltuvia periaatteita.
Työssä päästiin siihen lopputulokseen, että vaikka pelianimaatiolla onkin omat keskeiset interaktiivisuuteen liittyvät vaatimuksensa, 12 periaatetta soveltuvat itse animaation tuottamiseen varsin hyvin. Tarinankerronta on piirre, joka loppujen lopuksi yhdistää kaikkea animaatiota ja uskottavien ja samaistuttavien hahmojen tuottaminen on myös peliteollisuudelle elintärkeää.
Työn teoreettiseksi lähtökohdaksi otettiin Walt Disney Animation Studiosilla 1930-luvun alussa kehitetyt niin sanotut animaation 12 periaatetta. Siinä missä elokuva-animaatiolla on jo verraten pitkä historia, pelianimaatio on taiteenlajina varsin nuori. Työn ensimmäisessä osassa tutkittiin animaation historiaa ja sitä, miten 12 periaatetta syntyivät filmianimaation kehittyessä sen ensimmäisten vuosikymmenien aikana. Toisessa osassa käsiteltiin peligrafiikan ja -animaation kehitystä ja sitä, millaiset tekniset ja kulttuurilliset askeleet ovat johta-neet sen nykymuotoon.
Työn kolmannessa osassa animaation 12 periaatetta sovellettiin pelianimaation tuottamiseen käytännön esimerkin kautta. Siinä pelihahmolle tehtiin tarpeellisimmat animaatiot endless runner -peliin. Jokainen animaatio käytiin läpi ja pohdiskeltiin tehtyjä ratkaisuja ja soveltuvia periaatteita.
Työssä päästiin siihen lopputulokseen, että vaikka pelianimaatiolla onkin omat keskeiset interaktiivisuuteen liittyvät vaatimuksensa, 12 periaatetta soveltuvat itse animaation tuottamiseen varsin hyvin. Tarinankerronta on piirre, joka loppujen lopuksi yhdistää kaikkea animaatiota ja uskottavien ja samaistuttavien hahmojen tuottaminen on myös peliteollisuudelle elintärkeää.