Muusikon tunnelukot
Jaatinen, Tuomas (2017)
Jaatinen, Tuomas
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111370
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111370
Tiivistelmä
Tunnelukot ovat hyvin yleisiä ihmisillä. Jokaisella on näitä lukkoja, mutta suurin osa ei kuitenkaan tiedosta niiden olemassaoloa. Eri ihmisillä on erilaisia ja eri vahvuisia tunnelukkoja, joten osalla lukot voivat olla niin heikkoja, etteivät ne vaikuta heidän elämäänsä ja tämän myötä he eivät myöskään tiedosta niitä. Toisilla taas lukot voivat olla niin vahvoja, että ne vaikeuttavat jokapäiväistä elämää.
Avaan työssäni termiä tunnelukko: mikä on tunnelukko, miten se syntyy ja kehittyy sekä miten se voi vahvimmillaan vaikuttaa ihmisen elämään. Työni esittelee myös apukeinoja tunnelukkojen avaamiseen itsenäisesti. Näitä apukeinoja voi ja kannattaa hyödyntää ennen ammattiauttajalle hakeutumista. Kirjoitan työni muusikon ja musiikkipedagogin näkökulmasta, joten se tuo esille muusikoille ominaisia lukkoja sekä musiikkipedagogin työssään kohtaamia tunnelukkoja. Kerron myös, miten kyseiset tunnelukot voivat vaikuttaa juuri muusikon ja musiikkipedagogin työhön.
Työni päälähteinä on käytetty Kimmo Takasen ”Tunne lukkosi” sekä Jeffrey Youngin ja Janet Kloskon ”Avaa tunnelukkosi” -kirjoja. Tärkeiksi lähteiksi muodostuivat myös muusikko- ja musiikkipedagogikollegoideni sekä mielenterveysalan ammattilaisten haastattelut. Näillä haastatteluilla on pyritty hakemaan eri näkökulmia aiheeseen eri ammattikunnista. Muina lähteinä on käytetty kirjallisuutta esiintymisjännityksestä sekä erilaisia nettiartikkeleita.
Työni on tiivistetty opas tunnelukkojen tunnistamiseen ja niiden avaamisprosessin aloittamiseen, ja suunnattu etenkin muusikoille. Mielestäni sain koottua työhöni tärkeimmät seikat, joiden avulla tämä prosessi olisi helpompi aloittaa. Tämän työn ohella kannattaa tutustua myös Takasen ”Tunne lukkosi” -kirjaan, jossa eri lukot on kuvattu yksityiskohtaisemmin sekä lukkojen avaamisprosessi on isommassa roolissa.
Avaan työssäni termiä tunnelukko: mikä on tunnelukko, miten se syntyy ja kehittyy sekä miten se voi vahvimmillaan vaikuttaa ihmisen elämään. Työni esittelee myös apukeinoja tunnelukkojen avaamiseen itsenäisesti. Näitä apukeinoja voi ja kannattaa hyödyntää ennen ammattiauttajalle hakeutumista. Kirjoitan työni muusikon ja musiikkipedagogin näkökulmasta, joten se tuo esille muusikoille ominaisia lukkoja sekä musiikkipedagogin työssään kohtaamia tunnelukkoja. Kerron myös, miten kyseiset tunnelukot voivat vaikuttaa juuri muusikon ja musiikkipedagogin työhön.
Työni päälähteinä on käytetty Kimmo Takasen ”Tunne lukkosi” sekä Jeffrey Youngin ja Janet Kloskon ”Avaa tunnelukkosi” -kirjoja. Tärkeiksi lähteiksi muodostuivat myös muusikko- ja musiikkipedagogikollegoideni sekä mielenterveysalan ammattilaisten haastattelut. Näillä haastatteluilla on pyritty hakemaan eri näkökulmia aiheeseen eri ammattikunnista. Muina lähteinä on käytetty kirjallisuutta esiintymisjännityksestä sekä erilaisia nettiartikkeleita.
Työni on tiivistetty opas tunnelukkojen tunnistamiseen ja niiden avaamisprosessin aloittamiseen, ja suunnattu etenkin muusikoille. Mielestäni sain koottua työhöni tärkeimmät seikat, joiden avulla tämä prosessi olisi helpompi aloittaa. Tämän työn ohella kannattaa tutustua myös Takasen ”Tunne lukkosi” -kirjaan, jossa eri lukot on kuvattu yksityiskohtaisemmin sekä lukkojen avaamisprosessi on isommassa roolissa.