Hahmosuunnittelu pelimaailmaan : Persoonallisuus, värimaailma ja animaatio
Toro Caceres, Erica (2017)
Toro Caceres, Erica
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052510225
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä selvitetään hahmosuunnittelua, pelimaailman perusasioiden taustaa ja projektien menetelmiä. Työn tavoitteena oli tutkia ja helpottaa hahmon suunnitteluprosessia videopeleihin. Opinnäytetyössä keskitytään hahmosuunnittelun tutkimiseen ja pelihahmojen yleiseen visualiseen suunnitteluun ja toteuttamiseen.
Tämä sisältää hahmon persoonallisuuden pohtimisen, ulkomuodon kuvailun ja taitojen tutkimisen. Työssä selvitetään hahmoihin käytettävien värien tarkoitusta ja niiden logiikkaa väriharmoniassa. Tutkimuksessa tarkastellaan myös animaatiota. Työssä selvitetään hahmon liikkeiden perusasiat ja yleisiä teorioita hahmojen suunnittelussa.
Tutkimuksessa tarkastellaan myös ohjelmien perustoimintojen käyttämistä ja sitä, miten digitaalisissa prosesseissa edetään hahmojen luomisessa. Tässä projektissa on käytetty useampaa tietokoneohjelmaa, joiden menetelmät soveltuvat hahmojen suunnitteluun ja animaatioon pelejä varten. Opinnäytetyössä käytetyt ohjelmat ovat Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, sekä After Effects.
Opinnäytetyön projektiosuutena toteutettiin pelihahmo digitaalisen peliin. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tehtyä tutkimusta voidaan käyttää helpottamaan hahmojen graafista suunnittelua peli- tai filmiprojekteissa.
Tämä sisältää hahmon persoonallisuuden pohtimisen, ulkomuodon kuvailun ja taitojen tutkimisen. Työssä selvitetään hahmoihin käytettävien värien tarkoitusta ja niiden logiikkaa väriharmoniassa. Tutkimuksessa tarkastellaan myös animaatiota. Työssä selvitetään hahmon liikkeiden perusasiat ja yleisiä teorioita hahmojen suunnittelussa.
Tutkimuksessa tarkastellaan myös ohjelmien perustoimintojen käyttämistä ja sitä, miten digitaalisissa prosesseissa edetään hahmojen luomisessa. Tässä projektissa on käytetty useampaa tietokoneohjelmaa, joiden menetelmät soveltuvat hahmojen suunnitteluun ja animaatioon pelejä varten. Opinnäytetyössä käytetyt ohjelmat ovat Adobe Photoshop, Adobe Illustrator, sekä After Effects.
Opinnäytetyön projektiosuutena toteutettiin pelihahmo digitaalisen peliin. Tämän lisäksi opinnäytetyössä tehtyä tutkimusta voidaan käyttää helpottamaan hahmojen graafista suunnittelua peli- tai filmiprojekteissa.