Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Teatteri on lihastunnon taidetta : Ohjaajan tärkein työväline on ruumis

Lund, Minna (2017)

 
Tweet refworks
 
Avaa tiedosto
MinnaLund.pdf (5.462Mt)
Lataukset: 


Lund, Minna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017052910774
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on kirjoittajan henkilökohtainen tutkimusmatka ruumiillisuuteen ohjaajan näkökulmasta. Se tutkii ohjaajan, näyttelijän sekä katsojan olemassaoloa teatterissa kokemuksellisena ilmiönä, jonka vastuu ja valta ovat ohjaajalla. Opinnäytetyö avaa ruumiillisuuteen liittyviä eettisiä kysymyksiä ja seikkoja ohjaajan näkökulmasta.

Opinnäytetyön tutkimuksellinen tavoite on ollut tutkia ruumiillisuutta esittävässä taiteessa ja ymmärtää ruumis luovuuden lähteenä. Tavoitteena oli tutkia menetelmiä välittää haluttu näky näyttämölle. Opinnäytetyö ottaa kantaa vallalla oleviin kulttuurisiin sidoksiin, joissa ruumis ja teatteri ovat tällä hetkellä. Sen näkökulma kulttuurisen ruumiin problematiikkaan on feministinen. Opinnäytetyö esittelee tekijöitä, jotka töillään ottavat kantaa vallalla olevaan kulttuurisen ruumiin problematiikkaan sekä esittelee tekijöitä, jotka ovat kehittäneet menetelmiä kulttuurisen ruumiin murtamiseksi.

Opinnäytetyön kulku jäljittelee samaa, kun luomisprosessi. Näkökulma ohjaajan ruumiista, kehomielestä ja niiden liikehdinnästä vaihtelee henkilökohtaisesta yleiseen. Ensin on oma henkilökohtainen aihe ja ruumis, sitten aihe ja ruumis yhteiskunnassa ja lopulta aihe ja ruumis näyttämöllä.

Opinnäytetyössä käy ilmi, että me vastaanotamme ruumiillamme sen, joka joskus muuttuu taiteeksi näyttämölle. Ruumis on tuntematon, mutta tietoisella harjoittelulla voimme päästä lähemmäs ykseyden kokemusta kollektiivisesti. Teatteri on kollektiivinen ja ruumiillinen taiteenlaji, jossa ohjaaja työskentelee aina sidoksissa omaan, näyttelijän sekä katsojan ruumiiseen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatTutkintonimikkeetAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste