NRC-prototyyppiauton testausalustan keski- ja takaosan suunnittelu
Kumpuvaara, Jyri (2017)
Kumpuvaara, Jyri
Oulun ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111440
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111440
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä suunniteltiin keski- ja takaosa NRC-prototyyppiauton testausalustaan. NRC-hanke on Oulun ammattikorkeakoulun kehitysprojekti, joka on Ultra-hankkeen osaprojekti. Suunnittelussa otettiin huomioon ainoastaan pyöräntuennan kinematiikka ja runkorakenteeseen kohdistuvat voimat tulevissa laboratoriomittauksissa. Tapio Alasiurua suunnitteli testausalustan eturungon ja käsittelee sitä omassa opinnäytetyössään.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti prototypointia eli miten prototyyppejä suunnitellaan ja miksi niitä valmistetaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös ajoneuvoteollisuudessa käytettäviä valmistusmenetelmiä eli minkälaisia kiinteitä hitsausliitoksia käytetään ja minkälaisia purettavia liitostapoja ajoneuvoteollisuudessa on olemassa.
Suunnittelutyön päätyökaluna käytettiin Solidworks-mallinnusohjelmaa, josta työn tuloksena saatiin 3D-malli, jonka perusteella valmistettiin erillisenä projektina valmis runkorakenne. Runkorakenne suunniteltiin yksinkertaiseksi putkirungoksi, jotta se olisi edullinen ja mahdollisimman helppo valmistaa. Mallinnus suoritettiin kokoonpanolle, johon oli mallinnettu moottorin ja voimansiirron komponentit ja lisäksi pyöräntuennan kaikki osat.
Työn käsittelyosassa käsiteltiin suunnittelutyön eteneminen runkorakennetta suunniteltaessa. Lisäksi käsitellään projektin aloittamisen lähtökohta, suunnittelun välivaiheet, minkälaiset muutokset runkorakenteeseen tehtiin suunnittelun aikana ja lopullinen suunniteltu runkorakenne. Tuloksena saatiin suunniteltua ja valmistettua runkorakenne Ultra-hankkeelle. Valmista 3D-mallia käytettiin prototyypin valmistuksen pohjana. Tulokset olivat tavoitteiden ja tilaajan toiveiden mukaiset.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin yleisesti prototypointia eli miten prototyyppejä suunnitellaan ja miksi niitä valmistetaan. Teoriaosuudessa käsiteltiin myös ajoneuvoteollisuudessa käytettäviä valmistusmenetelmiä eli minkälaisia kiinteitä hitsausliitoksia käytetään ja minkälaisia purettavia liitostapoja ajoneuvoteollisuudessa on olemassa.
Suunnittelutyön päätyökaluna käytettiin Solidworks-mallinnusohjelmaa, josta työn tuloksena saatiin 3D-malli, jonka perusteella valmistettiin erillisenä projektina valmis runkorakenne. Runkorakenne suunniteltiin yksinkertaiseksi putkirungoksi, jotta se olisi edullinen ja mahdollisimman helppo valmistaa. Mallinnus suoritettiin kokoonpanolle, johon oli mallinnettu moottorin ja voimansiirron komponentit ja lisäksi pyöräntuennan kaikki osat.
Työn käsittelyosassa käsiteltiin suunnittelutyön eteneminen runkorakennetta suunniteltaessa. Lisäksi käsitellään projektin aloittamisen lähtökohta, suunnittelun välivaiheet, minkälaiset muutokset runkorakenteeseen tehtiin suunnittelun aikana ja lopullinen suunniteltu runkorakenne. Tuloksena saatiin suunniteltua ja valmistettua runkorakenne Ultra-hankkeelle. Valmista 3D-mallia käytettiin prototyypin valmistuksen pohjana. Tulokset olivat tavoitteiden ja tilaajan toiveiden mukaiset.