Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Metropolia Ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt
  • Näytä viite

Sisäilman ja kosteusvaurioiden korjaamisen oppiminen verkossa

Huhtanen, Pertti (2017)

 
Avaa tiedosto
Opinnaytetyo YAMK Huhtanen Pertti 170530.pdf (1.783Mt)
Lataukset: 


Huhtanen, Pertti
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201705239563
Tiivistelmä
Työssäni tutkittiin mahdollisuutta lisätä sisäilman ja kosteusvaurioiden korjaamisen osaa-mista työn ohessa itselle parhaiten sopivaan aikaan pelkästään verkossa oppien pk-seudun ulkopuolella ilman matkakustannuksia. Tavanomaisen lähioppimisen rinnalla järjestettiin verkko-oppimiskokeilu, jota tutkittiin toimintatutkimuksen menetelmin.

Koulutus keskeytyi useimmilta heikoksi jääneen opiskelijan ohjaussuhteen, pelkän verkossa oppimisen vuorovaikutuksen vähyyden ja yhteisen oppimisen areenan puuttumisen vuoksi.

Keskeiset tulokset ovat: 1. Pääkouluttajan on hyvä tavata verkko-oppija ennen koulutuksen alkua. 2. Verkko-oppiminen ei ilman ohjausta sovellu kaikille. 3. Tehtävien tekemiselle on varattava aika. 4. Kunkin oppijan tulee jakaa tehtäväpalautuksensa kahden muun oppijan kanssa, keskustella ja tehdä johtopäätöksiä verkkoon kirjaten. 5. Istunnot tulee jakaa viikoit-tain toistuviin 2*90 min jaksoihin. 6. Verkko-opetuksen toteutusta pidetään virheellisesti helppona ja edullisena. 7. Oppijoiden kirjautumista istuntoihin on seurattava, jotta keskeyt-tämistä voidaan ennakoida ja yrittää auttaa poistamaan oppimisen esteitä.

Akilleen kantapääksi osoittautunutta vuorovaikutuksen ja yhteisöllisen oppimisen vähyyttä voidaan korjata siirtämällä sisäilman ja kosteusvaurioiden korjaamisen verkko-oppiminen osaksi asiantuntija- ja esimiestason näyttötutkintoa, sen valmistavaksi koulutukseksi. Tutkinto suoritetaan tekemällä työtä omilla työpaikoilla ja osaamista arvioi työnantajien, työntekijöiden ja opettajien edustaja.

Näin toimien verkko-oppimisessa toteutuu tutkimuksen teoreettisessa viitekehyksessä esitelty Nonakan ja Takeuchin tietämyksenluontimalli: eksplisiittistä tietoa vaihdetaan raporttien, muistioiden, kokousten, puhelinkeskustelujen ja verkon avulla ja luodaan tietämysjärjestelmä. Tietoa tai informaatiota vaihdetaan, yhdistellään, vertaillaan ja luokitellaan; näin pyritään luomaan uutta tietoa tai näkemään asiat uudessa valossa sekä rakentamaan yksittäisistä asioista tai ilmiöistä systeemisiä kokonaisuuksia. Oppiminen työpaikalla toteuttaa käytäntöyhteisökoulukunnan mestari-kisälliasetelmaa, jossa kisälli oppii mestaria seuraamalla.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste