Asiakasvarastointikonseptin kehittäminen, putket ja profiilit
Sorsa, Jussi (2017)
Sorsa, Jussi
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111292
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053111292
Tiivistelmä
Insinöörityössä oli tavoitteena kartoittaa toimeksiantajan nykyisin käytössä olevia varastopalvelumalleja, niiden laajuutta käytössä maittain sekä nykyisiä käytäntöjä palvelun järjestämiseksi ja hallinnoimiseksi.
Projektin tavoitteenasettelu tehtiin yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa ja on osa asiakasyrityksen sisäistä kehitysprojektia varastointipalvelujen ja toimitustenhallinnan osalta. Kaikkien asiakasnimien ja niihin liittyvien tietojen osalta työ on luottamuksellinen.
Tehtyjen löydösten pohjalta laadittiin ehdotus, kuinka ja millä edellytyksillä voidaan ja kannattaa varastointia tarjota palveluksi asiakkaalle. Työssä kartoitettiin huomioon otettavia asiakkuuden laadullisia tekijöitä yhtiön strategian, asiakkuuden laajuuden kuin tuotemahdollisuuksienkin kannalta, unohtamatta taloudellista merkitystä.
Työssä tehtiin myös ehdotus arviointimenetelmästä esivalita, onko varastointi palveluna riittävän välttämätön asiakkuuden hoidon kannalta. Lisäksi ehdotetaan nykyisestä rajoitettua määrää palvelumalleja valittavaksi. Itse varastointipalvelun käyttöönoton prosessiin ei työssä viitata, tehdään kuitenkin jatkotutkimus ehdotuksia, kuinka hallinnoida tehokkaasti ja laajemmin hyödyntää eri asiakkaiden kesken käyttöön jo otettuja tai otettavia varastoja.
Tutkimuksen lopputuloksena päädyttiin johtopäätökseen, että on syytä yksinkertaistaa varastoinnin päätösmallia siten, että tarvittaessa asiakasanalyysi, perustelu ja käyttöönotto olisi mahdollisimman tehokasta ja päätöksen hallinnointi yksinkertaista. Tätä varten luotiin yksinkertaistettu malli tarkasteltavista asioista. Mahdollisista päätöksistä jää toiminnan purkamisen mahdollistava sopimus, käyttöönotto ja toiminta on yhdenmukaistettua prosessin osalta. Lisäksi todetaan, että on syytä kehittää prosessia siten, että varastot ovat hyödynnettävissä myös uusien asiakkaiden palvelussa ja välttää turhien päällekkäisten palvelumallien luominen.
Projektin tavoitteenasettelu tehtiin yhteistyössä asiakasyrityksen kanssa ja on osa asiakasyrityksen sisäistä kehitysprojektia varastointipalvelujen ja toimitustenhallinnan osalta. Kaikkien asiakasnimien ja niihin liittyvien tietojen osalta työ on luottamuksellinen.
Tehtyjen löydösten pohjalta laadittiin ehdotus, kuinka ja millä edellytyksillä voidaan ja kannattaa varastointia tarjota palveluksi asiakkaalle. Työssä kartoitettiin huomioon otettavia asiakkuuden laadullisia tekijöitä yhtiön strategian, asiakkuuden laajuuden kuin tuotemahdollisuuksienkin kannalta, unohtamatta taloudellista merkitystä.
Työssä tehtiin myös ehdotus arviointimenetelmästä esivalita, onko varastointi palveluna riittävän välttämätön asiakkuuden hoidon kannalta. Lisäksi ehdotetaan nykyisestä rajoitettua määrää palvelumalleja valittavaksi. Itse varastointipalvelun käyttöönoton prosessiin ei työssä viitata, tehdään kuitenkin jatkotutkimus ehdotuksia, kuinka hallinnoida tehokkaasti ja laajemmin hyödyntää eri asiakkaiden kesken käyttöön jo otettuja tai otettavia varastoja.
Tutkimuksen lopputuloksena päädyttiin johtopäätökseen, että on syytä yksinkertaistaa varastoinnin päätösmallia siten, että tarvittaessa asiakasanalyysi, perustelu ja käyttöönotto olisi mahdollisimman tehokasta ja päätöksen hallinnointi yksinkertaista. Tätä varten luotiin yksinkertaistettu malli tarkasteltavista asioista. Mahdollisista päätöksistä jää toiminnan purkamisen mahdollistava sopimus, käyttöönotto ja toiminta on yhdenmukaistettua prosessin osalta. Lisäksi todetaan, että on syytä kehittää prosessia siten, että varastot ovat hyödynnettävissä myös uusien asiakkaiden palvelussa ja välttää turhien päällekkäisten palvelumallien luominen.