Toimintaterapeuttien kokemuksia Kawa-aiheisesta verkko-opiskelusta
Brander-Keskinen, Liisakaarina (2010)
Brander-Keskinen, Liisakaarina
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2010
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287073
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201004287073
Tiivistelmä
Japanilaisten toimintaterapeuttien kehittämä Kawa-malli on herättänyt kiinnostusta länsimaissa. Tutkimustieto Kawa-mallista ja sen käyttökelpoisuudesta on Suomessa toistaiseksi vähäistä. Mielenkiinto Kawa-mallia ja sen mahdollista hyödynnettävyyttä kohtaan sai aikaan verkkopohjaisen opintopiirin, jossa pyrittiin etsimään vastauksia osallistujia askarruttaneisiin kysymyksiin.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Kawa-aiheiseen opintopiiriin osallistuminen tuki siihen osallistuvia toimintaterapeutteja soveltamaan Kawa-mallia asiakastyössä.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja sitä käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa oli mukana viisi psykiatrisessa sairaanhoidossa toimivaa toimintaterapeuttia. Aineisto kerättiin sähköpostitse.
Tulosten mukaan osallistujat kokivat opintopiiriin osallistumisen pääosin myönteisenä. Opintopiiri antoi lyhyessä ajassa tiiviin tietopaketin suomenkielistä Kawa-aiheista materiaalia. Toteutuksen tekninen muoto oli riittävän yksinkertainen ja viestit menivät perille. Kawa-mallin käsitteet ja käyttömahdollisuudet selkiytyivät toimintaterapeuteille sen verran, että he pystyivät kokeilemaan Kawaa käytännössä. Oppimista estävinä tekijöinä osallistujat kokivat töissä koetun kiireen ja vuorovaikutuksen puutteen opintopiirissä. Kaikki mallin käsitteet eivät myöskään tulleet osallistujille yksiselitteisesti selviksi.
Johtopäätöksissä todettiin, että suomalaisten aikuispsykiatrisessa kuntoutuksessa työskentelevien toimintaterapeuttien näkökulmasta katsottuna Kawa-malli on kiinnostava ja voisi olla sovellettavissa suomalaiseen kontekstiin. Kymmenen opintopiirikerran pituinen verkkokurssi tuki osallistujien oppimista niin, että heidän tietonsa Kawa-mallista lisääntyi ja he saattoivat kokeilla mallia omassa työssään. Osallistujille jäi kuitenkin vielä useita vastausta vaille jääneitä kysymyksiä, jotka liittyivät mm. Kawa-mallin käsitteisiin ja omaan pätevyyteen mallin käyttäjänä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, miten Kawa-aiheiseen opintopiiriin osallistuminen tuki siihen osallistuvia toimintaterapeutteja soveltamaan Kawa-mallia asiakastyössä.
Tutkimusmenetelmä oli laadullinen. Aineisto kerättiin kyselylomakkeella ja sitä käsiteltiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla. Tutkimuksessa oli mukana viisi psykiatrisessa sairaanhoidossa toimivaa toimintaterapeuttia. Aineisto kerättiin sähköpostitse.
Tulosten mukaan osallistujat kokivat opintopiiriin osallistumisen pääosin myönteisenä. Opintopiiri antoi lyhyessä ajassa tiiviin tietopaketin suomenkielistä Kawa-aiheista materiaalia. Toteutuksen tekninen muoto oli riittävän yksinkertainen ja viestit menivät perille. Kawa-mallin käsitteet ja käyttömahdollisuudet selkiytyivät toimintaterapeuteille sen verran, että he pystyivät kokeilemaan Kawaa käytännössä. Oppimista estävinä tekijöinä osallistujat kokivat töissä koetun kiireen ja vuorovaikutuksen puutteen opintopiirissä. Kaikki mallin käsitteet eivät myöskään tulleet osallistujille yksiselitteisesti selviksi.
Johtopäätöksissä todettiin, että suomalaisten aikuispsykiatrisessa kuntoutuksessa työskentelevien toimintaterapeuttien näkökulmasta katsottuna Kawa-malli on kiinnostava ja voisi olla sovellettavissa suomalaiseen kontekstiin. Kymmenen opintopiirikerran pituinen verkkokurssi tuki osallistujien oppimista niin, että heidän tietonsa Kawa-mallista lisääntyi ja he saattoivat kokeilla mallia omassa työssään. Osallistujille jäi kuitenkin vielä useita vastausta vaille jääneitä kysymyksiä, jotka liittyivät mm. Kawa-mallin käsitteisiin ja omaan pätevyyteen mallin käyttäjänä.