RFID-tekniikan hyödyt kuluttajalle ruokakaupassa
Lahti, Vuokko (2017)
Lahti, Vuokko
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2017
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011190
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2017053011190
Tiivistelmä
Insinöörityön aiheena oli RFID-tekniikan hyödyt kuluttajalle ruokakaupassa. Työn tärkeimpänä tavoitteena oli tutkia kirjallisuusselvityksen avulla, nopeuttaako ja helpottaako kyseinen tekniikka kuluttajan asiointia ruokakaupassa. Lisäksi haluttiin selvittää, minkälaista informaatiota kuluttajalle voidaan tuottaa elintarvikkeista RFID-tekniikkaa hyödyntäen.
Insinöörityössä havaittiin, että RFID-tekniikan hyödyt tulevaisuuden ruokakaupassa olivat moninaiset. Tekniikan käyttö nopeuttaa esimerkiksi maksutapahtumaa ja helpottaa kuluttajalle annettavaa tiedon saantia sekä tuotteiden paikannettavuutta ruokakaupassa.
RFID-tekniikan avulla on mahdollista tuottaa kuluttajalle hyvinkin erilaista informaatiota. Sen avulla voidaan tallentaa hyvin paljon enemmän tietoa elintarvikepakkauksiin kuin esimerkiksi viivakooditekniikalla. Informaatio voi olla itse tuotetta koskeva, tuotteen jäljitettävyyteen, tuotteen varastointiin, tuotteen kuljetukseen, tuoteturvallisuuteen, laatuun tai tuotteen kaupassa sijoitteluun liittyvä.
Vaikka Suomea pidetään edelläkävijänä RFID-tekniikan kehittämisessä, kirjallisuusselvityksen perusteella havaittiin, että RFID-tekniikkaa ei tulla hyödyntämään suomalaisessa ruokakaupassa laaja-alaisesti vielä moneen vuoteen. Tekniikan käyttöönottoa hidastaa Suomessa RFID-tekniikasta aiheutuvat kustannukset, lainsäädännölliset muutostarpeet ja tekniikan epävarmuus ruokakaupassa. Uuden tekniikan käyttöönottoon liittyy resurssien lisäämistarve, siihen ei ruokakaupoissa vielä olla valmiita.
Tulevaisuudessa maailmanlaajuisen kaupankäynnin arvioidaan edellyttävän myös Suomen ruokakaupoissa RFID-tekniikan laajamittaisempaa käyttöönottoa.
Insinöörityössä havaittiin, että RFID-tekniikan hyödyt tulevaisuuden ruokakaupassa olivat moninaiset. Tekniikan käyttö nopeuttaa esimerkiksi maksutapahtumaa ja helpottaa kuluttajalle annettavaa tiedon saantia sekä tuotteiden paikannettavuutta ruokakaupassa.
RFID-tekniikan avulla on mahdollista tuottaa kuluttajalle hyvinkin erilaista informaatiota. Sen avulla voidaan tallentaa hyvin paljon enemmän tietoa elintarvikepakkauksiin kuin esimerkiksi viivakooditekniikalla. Informaatio voi olla itse tuotetta koskeva, tuotteen jäljitettävyyteen, tuotteen varastointiin, tuotteen kuljetukseen, tuoteturvallisuuteen, laatuun tai tuotteen kaupassa sijoitteluun liittyvä.
Vaikka Suomea pidetään edelläkävijänä RFID-tekniikan kehittämisessä, kirjallisuusselvityksen perusteella havaittiin, että RFID-tekniikkaa ei tulla hyödyntämään suomalaisessa ruokakaupassa laaja-alaisesti vielä moneen vuoteen. Tekniikan käyttöönottoa hidastaa Suomessa RFID-tekniikasta aiheutuvat kustannukset, lainsäädännölliset muutostarpeet ja tekniikan epävarmuus ruokakaupassa. Uuden tekniikan käyttöönottoon liittyy resurssien lisäämistarve, siihen ei ruokakaupoissa vielä olla valmiita.
Tulevaisuudessa maailmanlaajuisen kaupankäynnin arvioidaan edellyttävän myös Suomen ruokakaupoissa RFID-tekniikan laajamittaisempaa käyttöönottoa.